Thursday, April 2, 2009

Biar berkilat



Sepatutnya entry ni saya ingin masukkan semalam bersempena Big Cleaning Day di sekolah saya. Semalam semua cikgu cikgi turun dataran ilmu untuk hari Gotong Royong Sedunia. Barangkali ini adalah agenda tahunan di sekolah ini. Namun disebabkan saya baru masuk, jadi program ini adalah pertama kali saya di sini. Program bermula dengan senaman beramai-ramai. Semua orang agak termengah sedikit mungkin agak jarang melakukan senaman beramai-ramai, ditambah pula 'coach' kali ini ala-ala tentera Malaya. Jadi, kami ditrain seperti anak-anak tentera. Kemudian, kami bergerak mengikut kumpulan gerak kerja untuk melakukan kerja-kerja kebajikan. Paling syok sekali, saya diletakkan dalam kumpulan membersihkilatkan tandas. Semalam saya adalah salah seorang ahli jawatan kuasa cuci jamban. Kumpulan saya terdiri daripada empat orang. Walaupun mencuci tandas. Kami bergotong dengan gembiranya. Saya memang teringat betapa seronoknya kami mencuci tandas bila terkenang dengan quotation "The heart of being human is being happy, that is beyond physical pleasure; rather deeper mental contentment (even for those without material wealth)".....bukan calang-calang tau tiga tandas kami bantai cukup-cukup. Sampaikan berkilat tak terkata tandas-tandas itu.

Sebenarnya, bagi saya ini adalah salah satu refleksi bagi kita. Ketika itu saya dapat bayangkan bagaimana seorang makcik cleaner yang bekerja setiap hari. Kadang-kadang terlintas bagaimana mereka menghadapinya. Sedangkan kami hanya sekali sekala melakukan kerja-kerja amal itu (tidak termasuk di rumah sendiri). Reflection yang cuba dimaksudkan di sini, sekali sekala kita perlu bertindak untuk menjadi orang yang melakukan kerja-kerja ini. Dan inilah masanya kita 'merasainya' sendiri. Walau apa yang kita lakukan itu hanya mengambil masa beberapa jam tapi bayangkan bagaimana mereka yang melakukannya setiap hari untuk mendapatkan rezeki yang halal untuk anak-anak dan keluarga. Bukan sekali sekala buat kerja ini tetapi hari-hari mereka kena buat...bagaimana tu? Ha inilah yang kita kena fikirkan...dan akhirnya terfikir saya berjenak-jenak..

*For my dear friend..Keb..I know you are strong woman. May Allah eases your path now, tomorrow and future..I always support you! Go keb go! "All successful people men and women are big dreamers. They imagine what their future could be, ideal in every respect, and then they work every day toward their distant vision, that goal or purpose." - Brian Tracy. This is only for you!

2335
Kurma Mariami

2 comments:

k.eb said...

Even then, in never ending autumn,
the root of his desire flowers in hope
he transforms the grief of separation into longing music,
makes deepest wells of sorrow brim with joy,
celebrate the immortality of love

-Gulen-

TQ :)

fiezarmy said...

keb dear..

please remember this...

"Everyone will be together with those she/he LOVES!!"
-said nursi-

Softening Brush

 Bismillah. The hectic week has just begun, and I need to slot in my packed time, even 5 minutes, to sharpen my art skill of sketching up an...