Friday, April 3, 2009

Gurun



Saya ada adik sepupu perempuan. Namanya Nurul Najihah. Tetapi kami panggil dia dengan nama manja atau timang-timangannya iaitu Teah atau Adik. Teah dibela oleh emak saya sejak ibunya habis pantang. Sekarang dia sudah berusia 4 tahun. Bijak. Comel. Cerdas. Cerdik dan sangat penyayang. Dia panggil kat emak saya Mama. Entah dari mana dia dengar saya kurang pasti. Mungkin banyak sangat menonton drama atau cerekarama. Ayah saya dipanggilnya Cu Im (singkatan untuk paksu Rahim). Definitely, kami semua seperti abang dan kakak-kakak baginya.

Kadang-kadang kalau bercakap telefon dengan saya, rindunya lebih daripada adik bongsu saya. "Kakak (bahasa untuk dirinya) rinduuuu sangat dengan kak pija.." Terasa macam saya ni duduk di Kutub Selatan sedangkan baru sangat saya pulang bercuti. Teah Teah..sangat mencuitkan.

Tadi semasa sedang enak melipat kain, saya terkejut dengar bunyi mesej.Saya dapat mesej daripada adik saya, Hanim.

Dalam mesej tersebut, ada perbualan antara Eng (panggilan saya untuk Hanim) dan Teah.

Teah: Kalau kita nak pi gurun, kita kena bawak ayak (air), makanan...sebab kat sana panas..

Eng: Gurun mana? (ni mesti Gurun Kedah)

Teah: Gurun yang ada piramid-piramid tu.

Eng: Sapa bagitau adik? (Eng expect mesti ibunya bagitau)

Teah: Kakak tengok Wonderpets.

Eng: Awat tadi Wonderpets tolong anak apa pulak?

Teah: Depa tolong anak unta kat gurun.... (sambil menyanyi apa yang penting..kerjasama)

Memang tergelak saya baca mesej yang dihantar oleh Eng. Tapi moralnya, Teah ini bukan tengok sekadar tengok. Tapi dia tengok dan analisa serta menyampaikan apa yang dia saksikan. Memang dia sungguh-sungguh bila menonton Wonderpets. Pernah juga saya diajaknya untuk menonton Wonderpets. Layann.....

2154
Parquet and Khind

3 comments:

lady zaini said...

teah yang..
-berapa umur?
-4 tahun...

-kakak berapa orang?
-4 orang

-dh sekolah belum? darjah berapa nih?
-empattttt

yg tu kan?
kehehe...sungguh comeyy

fiezarmy said...

ya sangat betul...

heheh kok kiah ingat lagi dia kan?..

dah besaq sangat.. sangat besaq....

Anonymous said...

pandainyaaaa.... bawak ayaq banyak pi gurun ..pandai sangat

Softening Brush

 Bismillah. The hectic week has just begun, and I need to slot in my packed time, even 5 minutes, to sharpen my art skill of sketching up an...