Friday, December 31, 2010

Wah....Akhir sudah...

Assalamualaikum...

Sudah dua bulan saya berkhidmat di tempat baru. Namun, kesempatan amat terhad untuk dicoretkan kisah-kisah baru di dalam blog kesayangan saya ini. Tetapi untuk entri malam ini malam 2010 ini, saya ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru kepada semua kawan-kawan...Ini adalah kata-kata yang selalu kita dengar....:

"Semalam adalah kenangan......
       Hari ini adalah kenyataan......
                Esok adalah impian yang pastikan menjadi nyata.....
                        Insya Allah....."

Jom kita berazam untuk memperbaiki dan menkoreksi diri agar lebih baik dan cemerlang menjelang 2011...

Bismillahirahmanirrahim..

"Ya Allah...permudahkanlah urusan kami, hari ini...esok...dan mendatang agar kami senantiasa didalam rahmat dan kasih sayangMu yang berpanjangan dan berkekalan selamanya...Jadikanlah kami senantiasa taat dengan perintahMu dan pandanglah kami dengan belas kasihanMu...tunjukilah kami dengan nur dan inayahMu...Jangan biarkan kami terus jauh dariMu walau sesaat masa berlalu... Jadikanlah kami senantiasa dekat dan rapat sehingga sampai dalam setiap sedutan dan hembusan nafas kami melainkan hanya mengingatiMu ya Allah.. Wahai Allah....Wahai segala penolong kami.... berikanlah kami kecerdasan akal dan fikiran agar kami boleh menyelesaikan kekusutan yang kami hadapi, menenangkan kami ketika kami dalam kekabutan.... Ya Allah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengasihani....Jadikanlah kami ini dikalangan hamba-hambaMu yang berjaya di dunia dan akhirat... Jadikanlah kami redha dalam setiap amanah yang telah ditaklifkan kepada kami... Jadikanlah kami hamba-hambaMu yang ikhlas dalam apa sahaja tugasan serta pekerjaan yang kami lakukan.....Jadikanlah kami senantiasa beroleh kasih sayang sesama insan mahupun makhluk-makhlukMu ya Allah.... Ya Allah makbulkan lah segala hajat-hajat kami yang senantiasa benar-benar berharap padaMu.... Amin ya Rabbal'alamin...."

Friday, November 5, 2010

Daerah itu kutinggalkan..

Rasanya, entri saya kali ini agak back dated dan panjang.

I
20 Oktober – Hari terakhir berkhidmat di BSP, segala suka-duka, manis-pahit dan tawa-sendu telah dilalui bersama-sama. Bagi warga FPM, daripada mereka telah banyak saya pelajari tentang dunia akademik. Berakhirnya saya di sana, bukan bererti berakhir sebuah persahabatan, ikatan yang telah termatrai, tetapi ukhuwah yang terbina di sana adalah suatu ikatan yang berpanjangan yang sukar untuk saya lenyapkan diminda ini. Ketenangan tasik itu, keindahan pemandangan, menenangkan segala masalah yang dihadapi. Di bilik 2302 itu saya bertapa selama lebih kurang 820 hari itu takkan saya lupakan. Datang dan pergi anak-anak didik, dibawanya dengan seribu persoalan dan kebuntuan, sedayanya dikurangkan agar tenang mereka meneruskan sisa hidup sebagai siswa-siswi di bumi bertuah itu. Langkah kaki sangat sukar melangkah, saya sedayanya menziarahi satu-persatu bilik warga FPM memohon maaf atas segala khilaf sengaja mahupun tidak. Sepanjang awal Oktober lalu, saya bersyukur dan berterima kasih atas pelawaan demi pelawaan untuk sesi pertemuan akhir. Namun, teralat juga ada juga rumah-rumah yang saya tidak sempat saya kunjungi dek keterpadatan masa dan waktu, seribu kemaafan buat sahabat-sahabat saya cik bee, kak maya, kak paie dan kak fazilah. Bukan tak nak tapi memang saya padat sungguh. Barang-barang yang penuh perlu dikosongkan segera kerna bakal g-2-2 sudah ada pemilik baru…hari rabu itu, hari yang menyaksikan saya pulang lambat, seperti biasa menumpang sesiapa yang pulang lewat dan paling tidak terucap trimas pabila Wa juga mempelawa mengangkut kotak-kotak dari tingkat 3 ke bawah, myvi putihnya juga saya tumpang. Dalam kekelaman malam, mesej dan panggilan anak didik mahu memberi buah tangan dari Seberang Takir. Alahai sungguh teruja..Setelah bertemu anak-anak yang kesedihan di hadapan 1st Café, saya dan Wa bergerak ke VSP meneruskan misi angkat barang. Alhamdulillah, Wa tolong angkat sampai ke rumah.

II
Jabatan saya khususan kak muna yang bersusah payah, yang tiba-tiba keesokannya 21 Oktober masih menjemput saya yang kebetulan pagi itu saya hadir semula ke kolej untuk penyerahan kunci bilik secara rasmi kepada pemilik baru 2302.… Untuk  majlis akhir itu, saya tahu kehilangan saya pasti terasa namun akan ada penggantinya bahkan lebih baik daripada saya, Insya Allah. Nak coret pun tak tercoret di sini. Banyak! Malamnya lagi, jemputan makan malam istimewa oleh kak cun & ustaz bersama-sama putera-putera mereka iaitu izz dan fekhry (cari punya cari rupanya sudah didepan kedai!) Perpisahan malam itu terasa tatkala pelukan dengannya huhu… mujur ada iklan-iklan tambahan so kurangla feel sebak. Usai makan malam, saya mendapat panggilan anak-anak didik yang sudah bersedia untuk bertemu, memandangkan saya juga sudah berakhir perkhidmatan di sana bergergas menuju kolej secepat yang mungkin kemudian satu lagi di blok K. Terasa terharu kerna malam-malam begini masih lagi sanggup menunggu saya. Jam ditangan saya sudah hampir 12 malam. Alhamdulillah selesai. Setiba dirumah dengan energy yang sangat kurang tetapi keadaan rumah perlu dikemas segera. Seperti kata kaka nom yang datang bertandang, banyaknyaa barang-barang hang! Awat tak ajak awai-awai. Saya teruskan sedaya yang mungkin. Tetapi…. Lup… kena charge energy!

III
22 Oktober seusai subuh, saya dan adik bergotong-royong perdana menyiapkan segala kerja-kerja tergendala. Kami berjanji perlu siapkan semua sebelum pukul 10 habis lewat kerana kami perlu bergergas ke pahang untuk agenda seterusnya. Lebih kurang 10 lebih selesai dengan barangan yang hendak dibuang dan dibawa pulang. Pergerakan menjadi pantas kerna kami berjanji dengan kak siti untuk ke destinasi seterusnya. Alhamdulillah, dapat menambah nilai kami keluar susur ke arah gombak/karak. Kami ditiba di destinasi lebih kurang 3.00ptg. Gembira bukan kepalang. Credit to my Keb sebab bersusah payah menyediakan menu lazat soto muadzam. Bila le agaknya dapat kami menikmati soto muadzam lagi ye.. angin sepoi-sepoi riang mengajak kami bersantai setelah penat bekerja di kota metropolitan. Masa diambil dengan sepenuh-penuhnya sambil bermain dam, melihat bapa membantu anak bermain laying-layang..layang-layang tersebut tersangkut dipokok. Nenek dan datuk mereka duduk menikmati keindahan alam. Kami berempat duduk sambil menikmat alunan irama ombak yang menghempas pantai. Subahanallah indah sungguh ciptaanNYA. Di samping remaja-remaja bersukaria bermain bola tampar pantai. Malam diteruskan agenda menuju ke negeri berbendera hitam putih itu. Kemudian pulang ke tempat penginapan sambil ke tepi pantai… sang bulan memancar cahaya ke serata laut. Kami menikmati malam yang terang itu. Berlampukan bulan, beriramakan ombak dan berkipaskan angin laut china selatan. Keesokan pagi, kami masih mengisi masa-masa di pantai sebelum bergerak ke kuantan.

III
23 Oktober, kami bertolak dari kuantan dan terus ke temerloh untuk menziarahi parents keb. Perjalanan kami diiringi hujan yang sangat lebat namun alhamdulillah sempat tiba walau agak lewat petang. Dari temerloh bergerak pulang ke KL hampir maghrib, dan tiba lebih kurang 9.15, singgah di Masjid Sallehudin (masjid pertama saya singgah semasa mula-mula iskandar dapat). Saya dan adik terus ke Shah Alam kerana mak dan ayah sudah tiba. Lebih kurang 10.40 kami tiba didepan rumah abang. 

IV
24 Oktober - Sesubuh sep’ie saya dan adik meluncur laju ke BSP untuk aktiviti kemasan terakhir. Pertemuan dengan tuan rumah juga pada hari tersebut. Terima kasih banyak buat Fad kerna membantu dalam misi-misi terakhir itu. Kemudian tuan rumah datang, lalu diperkenalkan orang baru yang bakal menduduki g-2-2. dan itulah kali pertama saya bertentang empat mata dengan tuan rumah setelah 24 bulan saya menyewa rumahnya. Alhamdulillah salam dihulur, senyuman diberi, ukhuwah menjadi erat andai sebelum ini hanya dicorong talian. Lebih kurang sejam, kak marinah mohon permisi, tidak sempat bertemu mak ayah saya.huhu.. kemudian lebih kurang jam 5 datanglah mak ayah dan abang dan kakak untuk sesi terakhir mengangkat keluar barang-barang saya. Semua barang dipunggah masuk ke dalam kereta ayah dan abang. Fad saya perkenalkan kepada keluarga saya, bersalam-salaman untuk berpisah. Kunci diserahkan semuanya pada Fad. Saya berpesan..jagalah g-2-2 baik-baik. Kami berpelukan. Kemudian kami bergerak dengan kereta berasingan. Sampai di pondok guard VSP, saya melambai-lambai pakcik guard yang tidak pernah jemu-jemu mengangkat palang disertai dengan senyuman. Dia juga kelihatan sedih, dia bertanya, kali betul-betul ke? Saya menjawab lemah, ya pakcik, terima kasih banyak-banyak!. Kami berkonvoi tiga-tiga kereta serentak perlahan-lahan meninggalkan daerah BSP… dik yah dengan pantas menekan punat radio. Sinar.fm berkumandang… kebetulan deyjay memutarkan lagu “Senandung Semalam” nyanyian Allaycats. Saya memandu perlahan sambil berkata, aduhai lagu…meruntun jiwa…sambil kereta menuju ke tol BSP. Lebih kurang 15-20m, rangkap lagu ini sangat-sangat meruntun jiwa saya…YA Allah…bumi ini… daerah ini…. Membuatkan saya tidak mampu menahan tujahan air mata. 

Pabila part “Kenangan….tinggallah kenangan….dikau pergi telah ditakdirkan….” 

Laju meluncur keluar air mata ini…BSP saya sangat sayangkan daerah ini, orangnya, kolej saya, tasik tenang itu, VSP, kawan-kawan seperjuangan, semuanya…. Terasa hati sungguh sebak, sungguh sayu… sungguh pilu..iskandar jua terpaksa saya tinggalkan untuk membantu dikyah ke tempat kerjanya. perpisahan yang memilukan.....huhu...

Namun inilah yang dikatakan hijrah… saya kuatkan hati meninggalkan daerah itu dengan seribu keazaman dan seribu cita-cita dan cinta.

YA Allah permudahkan segala genap urusanku..sesungguhnya hidupku, matiku adalah keranaMu.

Wednesday, October 13, 2010

Tutup mulut


Daripada Abu Hurairah r. a. bahawasanya Baginda Rasulullah saw bersabda bermaksud: "Sesungguhnya Allah swt suka orang yang bersin, dan membenci orang yang menguap. Maka apabila seseorang kamu bersin, lalu dia mengucapkan 'Alhamdulillah', maka adalah hak atas setiap Muslim yang mendengarnya pula mengucapkan 'Yarhamukallah!'. Adapun menguap itu adalah daripada syaitan. Maka apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia menahannya sekadar termampu. Sebab sesungguhnya apabila seseorang kamu menguap, syaitan akan mentertawakannya" . (Hadith Riwayat Bukhari)

Daripada Abu Said Al-Khudri r. a., katanya : Telah bersabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia meletakkan tangannya pada mulutnya, kerana sesungguhnya syaitan itu akan masuk (melalui mulut yang terbuka" . (Riwayat Imam Muslim)

Nabi Muhammad saw bersabda maksudnya: "Sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang bersin, dan membenci orang-orang yang menguap. Maka apabila seseorang kamu menguap, jangan sampai berbunyi, kerana yang demikian itu daripada syaitan yang mentertawakanmu" . (Hadith riwayat Imam Muslim, Ahmad dan At-Tirmidzi)

Daripada Abdullah bin Az-Zubair r. a. , katanya: Telah bersabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah swt membenci sesiapa yang mengangkat suara ketika menguap dan bersin" . (Hadith riwayat Imam Muslim, Ahmad dan At-Tirmidzi)

Pengajaran daripada maksud hadith, antara adab-adab menguap dan bersin:

1. Berusaha menahan menguap sekadar termamputerutama ketika solat.

2. Meletakkan tangan di atas mulut untuk menahan menguap sama ada di dalam atau di luar solat.

3. Makruh mengeluarkan suara dan mengangkat bunyiketika menguap atau bersin.

4. Sunat ketika bersin mengucapkan "Alhamdulillah" , dan orang yang mendengarnya pula mengucapkan "Yarhamukallah" .

5. Sunat mengucapkan "Astaghfirullah" selepas menguap.

source: credit to SFSY 

Thursday, September 30, 2010

Roti Bakar dan Kopi Susu

Mata saya terbuntang dan cemerlang setelah terkena segelas kopi ais di Kluang Station sekitar 9.50 tadi. Saya singgah ke situ setelah sekian lama tidak menyinggah kerana kepingin makan roti baker! Sambil menanti sahabat saya siap menghantar sepupunya di Jalan Duta, MRR2 yang sentiasa sesak dengan kenderaan itu terpaksa saya redah dek kerana berangan-angan trafik lancar sekitar 8.30 malam ke atas. Namun jangkaan saya meleset sama sekali. Sebaik sahaja selekoh Cheras/Kuantan saya belok, NAH! Sesak seolah-olah semua baru pulang kerja… Sebenarnya lama juga masa diambil untuk tiba di Tesco Ampang. Banyak kenangan indah di KS. Sekarang ibarat mengimbau saat-saat indah di Selangor dan Kuala Lumpur.

Setelah menikmati roti bakar dan kopi susu, saya dan adik beransur gerak ke Sri Gombak. Tiba hampir 11 malam, jadi kerja datang rumah orang malam-malam buta. Tak apa janji, buku econometrics Dr.Is akan berada di atas mejanya sebaik sahaja ayam berkokok esok pagi. Misi tercapai. Sejam kemudian kami bergerak lebih kurang 45km menuju ke selatan.

keropok mony

Wednesday, September 15, 2010

Lebaran ini

SELAMAT HARI RAYA IDUL FITRI  Selamat menyambut 1 Syawal 1431H “Taqabbalallahu minna waminkum” “Kullu ‘am wa antum bi khair” MINAL A’IDEEN WAL FAAIZIIN

Monday, August 9, 2010

Ramadan Kareem

Mula-mula dulu tasik itu sangat tenang...

Sekarang...ya masih tenang....

Tapi.....biarlah diri anda diselubungi misteri....

Just come back after a week acquired knowledge at Nikko plus unhealthy . Having three days conference made myself so exhausted, but I really enjoyed the course.When at night, I had scary-mary nightmare...  Alhamdulillah today, it starts at the lower point of working mood since myself still in "recovery". Insya Allah, hope everything will be ok. Nothing more to share today. Just wanna paste something and avoid my home too dusty. Since Ramadhan is just around the corner, I wanna wish you all..."RAMADHAN KAREEM".... Let's gather the bless and reward as much as we can for this coming Ramadhan, do the best in this Ramadhan....Insya Allah.

Ya Allah..jadikanlah Ramadhan kali ini yang terbaik buat kami! Bimbinglah kami, pandulah kami, bawalah kami menuju redhaMu....


Monday, July 12, 2010

Its Monday

Its Monday. Nothing special but fact. Having a great weekend, today we start working.

Just to remind and to "wake up" our minds..to share some quotations and motivational thoughts...

The highest purpose of intellectual cultivation is to give a man a perfect knowledge and mastery of his own inner self; to render our consciousness its own light and its own mirror.
Frederich Leopold von Hardenberg

Never neglect an opportunity for improvement.
Sir William Jones

Knowledge of what is possible is the beginning of happiness.
George Santayana

Wednesday, July 7, 2010

Mereka dan saya


Pagi-pagi lagi saya dikejutkan dengan panggilan bekas pelajar saya. Mak ai..pukul tujuh suku. Belum sempat panggilan diangkat irama lagu my memory terhenti. Saya memanggil semula, terdengar suara ceria gembira.

"Puan! Saya tengah berorentasi ni", dia memulakan perbualan.
"Iye? Kamu dapat mana ni? Amboi gembiranya", saya terasa kegembiraannya itu.

"Puan teka. Puan teka", dia berteka-teki pagi-pagi sepi'e ni.
" UIA ke?, UIA???",layan saya meneka. hehe...

"Yang saya minta dulu lah..he he...", beracah-acah lagi.

"Ye lah...kan kamu minta UIA kan...",yakin betul saya dengan tekaan saya.
"Yeeeee saya kat UIA ni!!", nadanya yang sangat gembira.

"Allah...Alhamdulillah!!! Ya Allah gembiranya saya...kamu dapat juga akhirnya... tercapai cita-cita kamu nak masuk UIA", saya membalas. 
"Ye Puan, Alhamdulillah....saya tak inform sapa-sapa pun lagi, dapat jer terus daftar. Puan, saya kena ambil EPT, APT. Saya bimbang juga", dia menambah.

"Gembiranya saya...saya sangat-sangat berdoa dan solat hajat agar kamu dapat masuk. Tentang bahasa kamu jangan bimbang, sekiranya ambil bahasa, kamu teruskan juga. Baik untuk kamu", saya memberi pendapat.
"Insya Allah, saya harap dapat transfer credit. Oh ya Puan, D kirim salam,dia akan berangkat ke Australia minggu depan", dia memberitahu.

"Wa'alaikumsalam... Akhirnya dia akan berhijrah ke sana ya. Macam mana dengan si songkok tinggi tu? Apa namanya?", saya teringat bertanya.
"Oh ya Z, dia akan pulang ke Singapura. Dia akan meneruskan legacy keluarganya", dia menambah.

"Oh ye ke...Bagus-bagus. Kamu di sana, akan bertemu dengan orang yang hebat-hebat. Teruskan perjuangan kamu. Belajar rajin-rajin", saya menambah.
"Puan, kalau boleh saya nak duduk dengan foreigners".

"Bagus, tapi kamu kena pandai pilih kawan. Pilih yang baik yang boleh memberi kebaikan dalam pelajaran. Yang baik dapat memberi kelebihan dalam bahasa tetapi ada juga yang sebaliknya. Kamu perlu observe semua itu ya".

"Insya Allah...Puan sini lebih kurang biah di sana.Cuma di sini lebih lagi la. he he..."
"Pasti! Sekiranya di sini tenang, di sana lagi terasa ketenangan itu".

"Puan, saya nak ucap terima kasih banyak-banyak atas segalanya. Doakan saya di sini. Nanti saya pegi sana, saya nak selesaikan beberapa perkara yang perlu diselesaikan".

"Insya Allah, belajar rajin-rajin Baik-baik..!"

"Ok Puan... Assalamualaikum".

"Wa'alaikumusalam"

Dua, tiga semester lepas, tiga sahabat ini F,D dan Z selalu menjengah ke bilik saya. Pada saya, mereka mempunyai gagasan yang besar dalam hala tuju kehidupan mereka. Mereka mempunyai visi tersendiri dan selalu berkongsi rasa dengan saya. Dan ketiga-tiganya ada potensi ke atas impian mereka. Antara cita-cita yang ingin dicapai mereka, F bercita-cita mahu masuk UIA setelah habis diplomanya. Alhamdulillah setelah berjaya berakhir dengan 3.7 dia berjaya menjejakkan diri di UIA. D, bercita-cita mahu bermigrasi ke Australia, dan menyambung pelajaran secara maya serta secara langsung berkecimpung dalam dunia kewangan (esset planning). Akhirnya, sekarang D, tengah bersiap siaga untuk ke Australia. Manakala, Z punyai perniagaan keluarga yang bakal diwarisi. Z sudah pulang untuk berkhidmat dengan keluarganya. Mereka bertiga akan berkumpul dan berjumpa setelah masing-masing berjaya mengorak langkah ke persada impian mereka.

Saya mendoakan mereka teruskan usaha dan berjuang sehingga akhirnya..

To climb steep hills requires a slow pace at first ~ Shakespeare

Monday, July 5, 2010

Tanya kita

 
Seorang hakim berkata : 6 sifat yang menunjukkan kebodohan iaitu:-
 
1.Marah tidak pada tempatnya
2.Bicara yang tidak berguna, kerana itu seorang yang berakal tidak berbicara 
kecuali jika penting dan berguna
3.Pemberian yang tidak pada tempatnya
4.Membuka rahsia kepada semua orang
5.Percaya kepada semua orang
6.Tidak membezakan antara kawan dan lawan kerana itu kita harus mengetahui 
siapa musuh dan siapa kawan. Kawan untuk di taati dan musuh untuk di awasi 
dan musuh yang utama ialah syaitan, yang benar-benar harus di jauhi.
 
Rasulullah bersabda:
 
" 5 sifat yang tidak terdapat pada orang munafik.
1.Pengertian agama,
2.Berhati-hati dalam lidah,
3.Senyum di muka,
4.Nur ( terang) dalam hati
5.Cinta kepada kaum muslimin.
 
Yahya bin Aksam berkata :
 
"Tiada seorang yang baik perkataannya melainkan akan tampak dalam semua 
amalnya dan tiada rosak perkataan seseorang melainkan akan tampak dalam 
semua amal perbuatannya." 
 
Lukhman al-hakim berkata kepada puteranya: hai anak, siapa yang bersahabat 
pada seseorang yang jahat tidak selamat. dan siapa yang masuk di tempat yang 
jelek akan tertuduh. dan siapa yang tidak dapat menahan lidahnya akan 
menyesal.

Monday, June 28, 2010

Untuk kita..

Sabda Rasulullah s.a.w :

"Jagalah taqwa kepada Allah, sebab taqwa itu menghimpun segala kebaikan. Dan kerjakanlah jihad sebab ia sebagai pertapaan bagi ummat Islam dan lazimilah zikrullah dan membaca al-Quran sebab ia cahaya penerangan untukmu di bumi dan sebutan namamu dilangit. Dan jagalah lidahmu kecuali dalam kebaikan sebab dengan itu dapat mengalahkan syaitan."

Wednesday, June 9, 2010

Irama malam

Malam bukan lagi muda. Beberapa minit lagi embun-embun jantan pasti terbit dihujung-hujung rumput. Malam yang damai, malam yang penuh dengan irama.. Seirama dengan alunan viola lagu Ku bersujud padaMu benar-benar mengusik jiwa. Antara liriknya "Kau tempatku meminta, kau beriku bahagia.. jadikan aku selamanya... hambaMu yang selalu bertaubat…. Ampuniku ya Allah, yang sering melupakanmu… saat kau limpahkan karuniaMu dalam sunyinya aku bersujud." Kebuntangan mata saya ini membuatkan saya ingin membuat 'entry' dini malam. Sebenarnya lagu ini, adalah dedikasi sahabat saya yang sedang bertungkus-lumus menyiapkan thesis PhDnya. Dia juga mahu berkongsi apa yang dirasai dan dialami olehnya. Pertemuan lewat Ahad lalu, sempat mengimbau saat berkongsi dan berbincang tatkala di zaman MA kami di Sungai Pusu suatu ketika lalu. Saya sungguh  berasa kagum dengannya melihatkan ketabahan, kecekalan dan kekuatannya yang dizahirkan untuk menyiapkan thesisnya. Inilah kehebatan orang-orang terpilih menimba ilmu apatah lagi menuntut ilmu diperingkat doktor falsafah. Kejituan usaha, komitmen yang tidak pernah kurang, menggali sedalam yang mampu ilmu tentang konsep, metodologi, kajian lepas yang menyumbang ke arah satu bentuk ilmu pengetahuan yang baru. Saya juga berharap liku-liku yang dilaluinya ini dimudahkanNya setiap inci dan sentimeter. Dan semua sahabat saya yang di atas trek perjuangan yang sama, saya iringi doa agar kalian dipermudahkan dalam setiap genap dan inci dalam proses perjuangan kalian. Setiap kesusahan pasti berakhir dengan kesenangan atau kemenangan. 
Malam kian berganjak larut, saya juga perlu berganjak dari menatap skrin ini agar tidak terhantuk kepala ke papan kunci ini. Agenda esok penuh dengan warna-warni yang perlu dilakarkan sejenak tiba dipejabat. Namun, segalanya amat menyenangkan saya. Kegirangan jelas terasa dan puas tatkala mereka yang berada dihadapan saya menadah dan menyimpan baik-baik di dalam CPU mereka. Walaupun ada ketikanya mereka menghadapi masalah 'short memory lost' dan 'auto delete', saya juga tetap ulang dan terus ulang agar pendengar-pendengar itu tidak sahaja mendengar, malah merekod terus lekat di CPU mereka dengan diletakkan antivirus yang baik untuk mengelakkan pencerobohan seperti virus trojan monster, worm.exe dan apa segala bentuk malware yang ada. Saya sudah meletakkan perasaan memaafkan mereka atas masalah-masalah yang disebutkan tadi. Antivirus dibekalkan agar mereka terus immune dengan virus-virus tersebut. Wahai pendengar-pendengar, kalian adalah pendengar yang bijak dalam menguruskan diri kalian agar dapat memahami dan meminati apa yang disampaikan saya setiap hari....

~seriously in afgan mode and viola~

Wednesday, June 2, 2010

belajar dan pelajar


Ini adalah antara perangai anak-anak didik saya yang kadang-kadang saya rasa mahu marah tiba-tiba tidak jadi marah.


  1. Bila ditegur, mengaku salah mereka dan memohon maaf.
  2. Mahu jumpa tersangat-sangat masa waktu konsultasi, bila ditanya ada apa persoalan yang tidak difahami atau kekusutan di dalam kelas. Lalu mereka menjawab tiada, sahaja mahu berjumpa. Ya Allah  
  3. Janji waktu lain, datang waktu lain, saya ternanti-nanti dengan sabar. Bila muncul didepan bilik, mula buat muka “seposen atau sengeh-sengeh kerang”. 
  4. Agak dramatis, suka dengar “rumors” dari mendengar kata-kata pensyarahnya sendiri. Kemudian menangis dengan lenangan air mata…  
  5. Namun jauh di sudut hati saya selalu berkata, mereka adalah “pelajar” perlukan bimbingan. Tidak dinamakan belajar kalau mereka salah, silap dan khilaf. Era mereka pastinya tidak sama dengan era saya belajar. Selagi ada jasad ini, saya akan terus memberikan yang terbaik.

Sunday, May 16, 2010

age is just a number


California woman earns college diploma at age 94

It's never too late to earn your college degree. Just ask 94-year-old Hazel Soares.The San Leandro woman was one of about 500 undergraduates to pick up diplomas Saturday during a commencement ceremony at Mills College, an all-women's school in Oakland.

"It's taken me quite a long time because I've had a busy life," said Soares. "I'm finally achieving it, and it makes me feel really good." Soares, who has six children and more than 40 grandchildren and great-grandchildren, is believed to be the world's second oldest person to graduate from college. Nola Ochs (OAKS) of Kansas became the oldest when she graduated from Fort Hays State University three years ago at age 95, according to the Guinness Book of World Records. Ochs, now 98, topped that academic feat Saturday, when she received her master's degree in liberal studies from Fort Hays. The nonagenarians are earning their degrees as the Obama administration pushes to once again make the United States the world leader in college attainment by 2020.Born in Richmond, Calif. in 1915, Soares had wanted to attend college right after she graduated from Roosevelt High School in Oakland in 1932, but that was during the Great Depression."Unless you had some help, it would have been impossible to go to college," Soares said. "However I never lost the desire to go."

Soares married twice, raised six kids and worked as a nurse and event organizer before she retired and decided to return to pursue her dream of obtaining a college education. "We are really amazed and very proud of my mom," said Regina Hungerford, Soares' youngest child. "The biggest thing that we can all learn is that we're never too old." At Saturday's commencement, she was congratulated by House Speaker Nancy Pelosi, who delivered the keynote speech, and was cheered by her classmates. "She's really an incredible inspiration," said Sandeep Brar, who also graduated Saturday. Soares doesn't plan to relax now that she finally has her degree. The art history major hopes to work as a docent at a San Francisco Bay area museum. Through her experience, she hopes others realize that it's never too late to get a college education. "There's no reason why you could not go back," Soares said. "Some people do give up the idea or postpone the idea. It's too late. It's too much work. They may not realize that once you try it it's exciting to go to school."

 

Sunday, May 9, 2010

Back to Lubuk

Segalanya sudah pun selesai iaitu menghabiskan sisa baki cuti yang diberikan sekolah saya dan melawat para pelajar yang berlatihan industri di sekitar tanah besar Seberang Jaya dan Tanjung. Hari Jumaat lepas sudahpun saya kembali ke sekolah dan bermula episod baru. Esok sesi perkuliahan akan bermula bagi sesi 2010/2011. Banyak yang perlu di"catchup" memandangkan saya meninggalkan 2302 hampir dua minggu lamanya. Enjin terasa agak berat berat tatkala dihidupkan. Perlu dipanaskan, perlu dihangatkan lama. 

Moga semester ini menjanjikan satu warna baru dalam arena akademik saya. Kepada semua rakan taulan di sekolah saya. "Selamat Kembali Bekerja" dan buat semua anak-anak didik saya "Selamat Memulakan Kuliah". Bagi para ibu, hari ini adalah paling istimewa, "Selamat Hari Ibu" khidmat kerja ibu-ibu berterusan hingga ke akhir hayat. Hanya Allah sahajalah yang selayaknya mengganjarkan seribu juta kebaikan dunia dan akhirat.

Ini tatapan buat semua... 

Kasihnya Ibu

Thursday, April 29, 2010

Pulut dan Kopi O


Aroma gorengan ikan talang masam menusuk hidung. Pagi ini saya menikmati sarapan pulut bersama nyok serta berlaukkan ikan talang masam. Nyum Nyum... Ini adalah hidangan trasional di kampung saya. Selalunya makan pulut ini lebih sedap jika dihidangkan sekali dengan air kopi o panas. Memang melazatkan.. Jadi marilah kita menjamah selera..

~deruman traktor membajak bendang~

Tuesday, April 27, 2010

Renyai Hujan


Suasana desa permai dilanda hujan renyai-renyai bahasa membuatkan saya mengambil peluang menikmati “bau hujan” yang sedap dan menyegarkan…Jangan tak tahu bau hujan sangat sedap…. Hijau dan coklat tanah memenuhi ruangan desa saya. Sekarang  adalah musim membajak dan menabur...

Sebagai rutin mengambil adik sepupu di Pasti Nurul Hayyah beralih kepada saya sekiranya saya pulang ke desa. Pagi-pagi lagi bak kata orang utara “sesubuh sepi’ei” lagi saya mendengar riuh rendah Mak dan Ayah berbincang untuk ke suatu tempat. Saya mencelah, “Ada apa mak?”, saya yang terpisat-pisat ke bilik satu lagi. “Mertua kak chik meninggal, mak dengan ayah nak pi mengunjung (menziarah)”, kata Mak. “Innalillahi wainna ilaihi rajiumm..Ooo.. kat mana mak?”, saya bertanya lagi sambil dalam kepala membuka kotak maya yang mana satu ya. “Dekat Tandoop, Kak tak boleh ikut. Sebab nanti Kak kena ambil Teah dan Mie kat Pasti, Maksu dekat hospital, Paklang tak dak”, kata Mak lagi. “Baik mak”, saya menjawab.

Lalu…

Insiden di simpang Pasti tengah hari tadi memang melucukan. Setelah jarum di rumah menunjukkan 12 tengah hari saya bergergas mengambil Teah dan Mie di Pasti nun di hujung kampong. Tiba-tiba di pertengahan jalan, kereta tersenguk-senguk, sememangnya keretanya itu tanda aras minyak udah lama kerosakan. Makanya saya fikir, apakah minyak kehabisan..atau memang rosak enjin atau sebagainya. Waduh berpeluh saya. Kesenggukan kereta itu sempat saya gagahi sehingga masuk ke simpang masuk Pasti Hayyah. Alhamdulillah masuk juga simpang lantas enjin termati ditengah-tengah lorong ke pasti. Kelihatan dua biji kereta dari arah bertentangan menanti untuk melalui lorong tersebut. “Kok gimana mahu lalu…..keretanya ngak mahu hidup” Saya mencuba dihidupkan lagi enjin, mungkin bukan disebabkan minyak. Maka…ramailah orang berkerumun di kereta itu termasuklah saya yang kepeluhan. Rumah sebelah yang tidak pernah saya tahu siapa penghuninya turut turun padang. Mujur juga ustazah di Pasti itu kawan saya semasa kecil, dapatlah pinjam motosikalnya ke kedai yang berdekatan. Asalnya dia agak keraguan sama ada saya boleh bermotor, dengan muka “confident” saya kata padanya “boleh-boleh” tetapi akhirnya malu juga sebab bila saya start motor tak hidup. He he.. Setelah itu, saya mengangkut kedua adik-adik saya yang beruniform hijau ke rumah Ibu dan ditinggal sebentar dengan bibik. Terkekek-kekek bibik melihat saya membonceng adik-adik lalu dikatanya “Kok motor siapa di ambilnya Dik…” Saya hanya tersengeh, belum sempat menjawab adik-adik saya dahulu tingkah menjawab persoalan bibik. Kerja-kerja mendapatkan petrol berjalan dengan baik. Anak kedai runcit di Kak Melah ‘Alam turut berkerjasama dengan baik siap buatkan saya corong isi petrol untuk memudahkan petrol dimasukkan dalam kereta. Ustazah Pasti a.k.a kawan semasa kecil turut teman saya di bawah terik panas matahari lit-lit. Kira-kira sepuluh minit kereta dapat dihidupkan enjinnya.. Tergelak-gelak saya dan Ustazah Pasti.. Misi berjaya!

Kembali..

Alhamdulillah atas nikmat hujan pada selasa yang tenang.. syukur Ya Allah…
Wahai nafsu..alangkah peliknya urusan kamu..sikap kamu…dan bagaimana dahsyatnya kejahilan kamu..alangkah keras kedegilan kamu. Hairan sungguh kamu kerana kamu buta tidak nampak apa yang jelas didepan kamu…

Hai nafsu…kamu jadi mabuk, kamu dimabukkan oleh pangkat (cintakan pangkat) dan menyebabkan kamu lalai daripada memahami, kamu tidak fikirkah??sesungguhnya dengan pangkat hati manusia akan tertumpu dengan kamu..cenderung manusia dengan kamu, semua sanjungi kamu dengan pangkat, apa yang kamu dapat selepas 50 tahun akan datang? Orang yang menyanjungi kamu akan tiada lagi.. tidak seorang pun yang akan sujud dengan kamu dan sehingga tiada seorang pun yang mengingati kamu. Bagaimana kepada raja-raja dahulu yang hebat daripada kamu lagi akhirnya semadi di dalam kubur tiada lagi ingatan. Kenapa kamu mencari apa yang boleh menghilangkan kesejahteraan? Sedangkan apa yang kamu cari itu langsung tidak kekal 50 tahun pun..

Kesian sungguh kepadamu nafsu.. Hei nafsu … kenapa kamu tidak boleh tinggalkan dunia untuk dapatkan akhirat? Dan supaya membersihkan diri daripada penat lelah untuk mendapatkan dunia semata-mata. Dan kamu hendaklah menghindarkan diri kamu daripada dunia yang fana ini.. kenapa kamu tidak menjauhkan diri daripada dunia ini. Matlamatmu adalah akhirat!

~Kuliah al-Ustaz Syeikh Baderuddin~ isnin malam selasa

“carilah pangkat di sisi Allah jangan cari pangkat di sisi manusia”

Apa yang ada jarang disyukuri
Apa yang tiada sering dirisaukan
Nikmat yang dikecap barukan terasa
Bila hilang di dalam genggaman

Apa yang diburu timbul rasa jemu
Bila sudah di dalam genggaman

Dunia ibarat air laut
Diminum hanya menambah haus
Nafsu bagaikan fatamorgana
Indah di mata namun tiada

Panas yang membahang disangka air
Dunia dan nafsu bagai bayang-bayang
Dilihat ada ditangkap hilang

Tuhan leraikanlah dunia
Yang mendiam di dalam hatiku
Kerana di situ tidak ku mampu
Mengumpul dua cinta

Hanya cinta-Mu
Ku harap tumbuh
Dibajai bangkai nafsu yang kubunuh

~renyai hujan~

Saturday, April 24, 2010

Sogoshosha

Mata saya yang masih cemerlang ini membuatkan saya ingin berkongsi satu dasar kerajaan Malaysia yang diperkenalkan oleh pembuat dasar bagi tujuan perdagangan antarabangsa. Kata akar bagi Sogoshosha ini adalah berasal daripada perkataan Jepun yang bermaksud syarikat perdagangan am. 

Untuk mencapai taraf sogoshosha, sesebuah syarikat perdagangan mestilah memenuhi tiga ciri penting iaitu mempunyai rangkaian antarabangsa, mengendali barang dagangan yang banyak dan memainkan peranan utama di bidang perdagangan luar. Di negara Jepun 'Sogoshosha' adalah merupakan satu panggilan/title yang diberikan kepada beberapa syarikat perdagangan am yang terkenal yang telah mencapai pusingan sebanyak US$20 billion setahun. Adalah tidak dapat dinafikan bahawa peranan yang dimainkan oleh sogoshosha telah diiktirafkan sebagai satu dari sebab-sebab negara berkenaan mencapai kejayaan yang cemerlang di bidang perdagangan luar. Pengalaman negara tersebut telah memberi inspirasi kepada beberapa buah negara membangun termasuk Malaysia, untuk menubuhkan sogoshosha masing-masing sebagai institusi bagi memajukan ekspot mereka. 

Rasional

Berdasarkan jangkaan kadar pertumbuhan di negara-negara perindustrian dan juga perdagangan antarabangsa yang lembab serta langkah perlindungan yang semakin meluas, Malaysia perlu mencari strategi baru di bidang perdagangan luar. Di masa yang sama, usaha-usaha mempercepatkan perkembangan ekonomi negara. Pencapaian matalamat ini memerlukan Malaysia memulakan strategi menggalakkan ekspot keluarannya secara besar-besaran. Oleh itu, strategi pemasaran barang untuk diekspot mestilah dirangka  dengan teliti bagi mengatasi halangan dan sekatan yang ada. Penubuhan sogoshosha adalah diharapkan sebagai satu daripada strategi membantu negara dalam pemasaran barang ekspot. Sogoshosha ini juga akan menjadi alat untuk mendapat maklumat strategik mengenai pasaran-pasaran ekspot dan kontrak kerja di luar negeri menerusi rangkaian antarabangsa.
 
Objektif

Sebagai institusi yang akan membantu Malaysia di bidang perdagangan antarabangsa, sogoshosha Malaysia ditubuhkan dengan objektif-objektif berikut:-
(a)  Menggalakkan ekspot tradisional ke pasaran bukan tradisional dan juga kepada pengguna-pengguna baru termasuk dipasaran tradisional.

(b) Menggalakkan ekspot bukan tradisional.

(c) Mengembangkan peluang-peluang antarabangsa dari segi menggalakkan pelaburan secara usahasama di sektor industri di Malaysia untuk keperluan pasaran dalam dan luar negeri.

(d)  Menggalakkan pemindahan pengetahuan dan teknologi baru.

(e)  Menggalakkan ekspot tak ketara (invisible) Malaysia di luar
  negeri.

Strategi Pelaksanaan

Strategi pelaksanaan konsep sogoshosha ini adalah dilakukan secara menyeluruh selaras dengan dasar-dasar baru kerajaan seperti Persyarikatan Malaysia. Malah sogoshosha adalah dianggap sebagai peringkat permulaan bagi pencapaian matalamat Persyarikatan Malaysia.
Kerajaan sedang merangka satu definasi tetap mengenai sogoshosha dan peraturan-peraturan mengenainya. Beberapa kemudahan-kemudahan dan bantuan adalah dalam pertimbangan untuk diberi kepada syarikat sogoshosha tanpa menggangu atau mengenepikan syarikat perdagangan am yang lain. Pertimbangan sedang dibuat supaya galakan-galakan cukai dan kewangan diberikan kepada syarikat yang terlibat, yang mana diantara lainnya termasuk:

(a)  Galakan Kredit
  Diberikan kepada syarikat tempatan yang menghadapi masalah kewangan untuk melaksanakan kegiatan ekspot di luar negeri.

(b)  Galakan Cukai

  Misalnya elaun galakan ekspot dan lain-lain pengecualian cukai di bawah Akta Galakan Pelaburan 1968, Akta Kastam 1977 dan Akta Eksais 1976.

(c)  Lain-lain Galakan Serta Khidmat Sokongan

  Misalnya penglibatan Pejabat Perusahaan Perdagangan Malaysia di luar negeri dan sebagainya.

Dalam menyediakan galakan di atas, ianya akan diberikan kepada syarikat yang berjaya membuktikan keupayaan mereka untuk meningkatkan ekspot barangannya dan juga berjaya mempelbagaikan ekspot, terutama ke pasaran bukan tradisional.
 
Penutup

Bagi mencapai kejayaan dalam pelaksanaan dasar ini di masa depan, Malaysia mesti bekerja keras untuk menghadapi cabaran-cabaran dan mengatasi masalah yang timbul. Sekiranya berjaya, kesan 'synergy' yang diperolehi daripada penubuhan sogoshosaha ini pasti akan dapat membantu mempertingkatkan perkembangan perindustrian dan ekonomi negara. Dalam melaksanakan strategi sogoshosha, perhatian hendaklah diambil agar kelonggaran cukai dan bantuan kewangan tidak bercanggah dengan peraturan yang dikenakan oleh GATT dan negara-negara pengimpot.

sumber: pmr.penerangan

Thursday, April 22, 2010

As the World Turns ...

Salams, just wanna share some latest information on Islamic Finance. Credit to Islamic Finance News for this info. This is the real and crucial situation of IF now.
Promoters of Islamic finance love to trot out the figures. It is the fastest growing segment in the global financial industry. The size of assets under management may very well exceed US$1 trillion. It has maintained an average growth rate of 15 a year. New areas of business continue to show encouraging progress. Islamic mutual funds are growing at an average of 23% a year, the Takaful industry at 13%. Giant banking and insurance groups are now very much interested in Islamic finance as a way to grow their business.

The promoters' contention: Islamic finance is no more peripheral to the conventional banking system but has grown from being a novelty to be a viable and attractive alternative to its conventional counterpart. One claim is that interest in Islamic finance is no longer limited to Muslim nations and Muslim communities. "The world realizes that the economic clout of 1.5 billion people is a market that cannot be ignored," says one practitioner.

But if that is so, how come the penetration rate among Muslims remains low, creating a perception that in some jurisdictions, more non-Muslims than Muslims are drawn to Islamic finance? For Islamic finance to truly become a financial force, it has to be entrenched within the community that practices the faith it is based upon. For this to happen, the promotion of Islamic finance would need to lay greater emphasis on the religious aspects of the financial system. However, such prominence on its religious foundation could undermine its true characteristic — that it is a functioning system for all people everywhere, with money being used in a very productive and ethical manner.

This is a dilemma that scholars and regulators need to seriously look into. Yes, the remarkable growth momentum of the industry is real, but it is still a tadpole in a pond. Some see this situation as an opportunity to bring forth the true face of Islam, of moderation, acceptance of people of other beliefs, of living in harmony by focusing on the common strands of all beliefs — a truly tall order in a world that is presently plagued by negativity, meanness, spite and, in several instances, baseless hatred.

An alternative outlook is that the increasing competition will overshadow these issues. The race will see the emergence of non-traditional players, bringing with them superior systems, management skills, established R&D and risk management systems with proven track record globally. There will be more innovative products, new concepts and new structures, as the new players bring with them new value proposition to attract or entice their customers.

Demand will grow for services related to Islamic finance in consultancy, accounting, trust, Shariah, legal advice and IT services. New Shariah concepts will emerge and this will require scholars to rethink some of the structures that had been well established. In addition, new demand for standardization and harmonization of Shariah standards would intensify as cross border transactions increases. This will also result in an increase in demand for financial products that can be sold between markets.

The world has never remained static; hence there will always be agility and the commitment to bring positive change to the Islamic financial system such that it remains competitive and relevant. Therein lies the hope for better circumstances.IFN Rapid
Some info above mentioned need to ponder based on what I've highlighted. 

Sunday, April 18, 2010

Ekonomi Virtual


Saya tahu tajuk entry saya kali ini agak akademik namun ianya adalah salah satu fenomena yang kian menuntut kita menyedari dan menerima hakikat ini. Ianya bukan suatu provokasi tetapi adalah reality yang semua antara kita sedang depani. Namun di sini saya hanya mengambil satu contoh bagi ekonomi virtual  (synthetic economy) yang menjadi fenomena buat kita.

Fenomena Facebook sememangnya menjadi “kegilaan” tidak kira tua, muda remaja, dewasa dan kanak-kanak. Al maklumlah sekarang ini semua wilayah di Malaysia berjalur lebar. Di petang Ahad ini, saya bersambil-sambil menyelak majalah Newsweek yang menarik perhatian saya untuk berkongsi dengan semua. Artikel yang ditulis oleh Danial Lyons bertajuk “An Online Economics Lab”. Berkait dengan Facebook juga, ramai pengguna mengaut keuntungan dengan berniaga secara virtual. Tidak dinafikan saya sendiri juga ada Facebook, dan kadangkala melewati aktiviti-aktiviti yang terkandung didalamnya seperti ruang bersembang, gambar-gambar yang boleh dikongsi sesama kawan-kawan, iklan-iklan berbayar dan juga ladang virtual dan binatang peliharaan virtual. Menurut Lyons, tidak dinafikan ramai yang menghabiskan wang untuk membeli produk seperti senapang, benih-benih penyubur untuk binatang-binatang peliharaan dan ladang virtual mereka untuk menambah pembaikan dalam permainan yang berasaskan web ini.

Namun bagi Kristian Segerstrale, perniagaan ini bukan sekadar ilusi tetapi bersifat perniagaan yang sebenar. Segerstrale yang mencipta Playfish (online games) dan salah seorang top seller dalam produk virtual. Beliau adalah salah seorang ahli ekonomi menyatakan dunia perniagaan produk virtual telah membuka satu jalan baru bagi sesiapa yang ingin mempelajari ekonomi.

Katanya, “You can learn a lot about human behavior, and how people interoperate in an economic environment and there are a lot of valuable lessons”. Segerstrale yang berlatarbelakang ekonomi memperolehi ijazah di Cambridge University dan MA daripada London School of Economics telah mempraktikkan teori-teori yang diasaskankan oleh para sarjana terdahulu. Pada awalnya beliau bersama beberapa orang kawannya telah membuka sebuah syarikat yang membangunkan permainan bagi telefon bimbit. Kemudian menyertai Facebook pada 2007 sebagai platform untuk menghasilkan permainan baru. Bersama sekumpulannya, beliau telah mencipta Playfish yang mengadaptasi model perniagaan tiada kos tetapi Playfish memperolehi keuntungan melalui penjualan barangan virtual didalam permainan tersebut.  Dan akhirnya perniaagaan ini meletup dan berjaya dengan jayanya. Pada November yang lalu, Playfish telah berjaya menarik hati pengguna aktif di Facebook iaitu hampir 20 million dan berjaya mengutip $400 million.

Segerstrale telah menyatakan syarikat telah menjual 90 million item sehari bagi 12 permainan yang berbeza. Dan dia juga menambah, “I don’t think anyone reliazed how quickly this was going to grow”. Bagi jumlah kesuluruhan pasaran AS bagi barangan virtual telah bernilai lebih 1 billion pada 2009 (Inside Network-market research firm). Bagi Segerstrale, dalam dunia ekonomi ianya adalah suatu mengujakan kerana apabila para ahli ekonomi cuba memodelkan gelagat dengan dunia sebenar, mereka akan menghadapi kesukaran dek kerana ketidaktepatan maklumat (imperfect information). “The data is always limited, and once ypu get hold of it there are tons of reasons to mistrust it. On the other hand, in virtual world, the data set is perfect. You know every data point with absolute certainty. In social networks you even know who the people are. You can slice and dice by gender, by age and by anything”.

Jadinya, idea untuk mengkaji tingkahlaku atau gelagat dalam pasaran virtual mula mendapat perhatian di kalangan ahli ekonomi. Begitu juga, sociologist di Institut Helsinki juga percaya bahawa ekonomi virtual dapat membantu para sarjana dengan kefahaman yang lebih baik bagaimana faktor-faktor social boleh mempengaruhi pembuatan keputusan dalam ekonomi. Maka, kemungkinan satu model ekonomi boleh dikaji dalam melihat kelompok atau kumpulan manusia yang menghabiskan masanya dalam memelihara binatang peliharaan mereka bukan sekadar sebagai “representative” tetapi secara nyata bagi seluruh dunia. Justeru data yang diperolehi kemungkinan akan menjadi “tepat” dan “menyeluruh”. Teori yang dikemukan oleh para sarjana Klasikal terdahulu menjadikan maklumat perlulah tepat, pasaran bersih dan seimbang telah dijumpai oleh Segerstrale dan kawan-kawannya.

Apa yang cuba saya bayangkan di sini, bertambah lah golongan ini membuat duit samada ilusi ataupun realiti. Dan lainnya akan bertambah satu lagi subjek dalam pengajaran saya mungkin.. Ekonomi virtual. Pasti anak-anak murid saya suka kerna subjek ini lebih berkonsepkan virtual. Banyak sudut yang perlu dilihat dan dikaji dalam eknomi virtual ini. 

tbc
~merlin & authur~

Friday, April 16, 2010

PM and AM


Jam di Dell saya menunjukkan 0014, sudah masuk jumaat. Mata saya sudah terasa berat dan mengecil. Namun menunggu Nightline berakhir saya ingin menampal sesuatu di rumah saya ini. Saya telah mengubah sedikit demi sedikit hiasan dalam rumah ini, akhirnya terjadi lah apa yang kalian lihat ini. Akhirnya, senarai link kawan-kawan saya semuanya lenyap. Saya pun tak perasan bila masanya hilang. Sekarang saya perlu mengutip semula link-link mereka.

Baiklah Nightline hampir berakhir, saya pun mahu beradu. Untuk perkongsian bersama sebelum menutup mata sama-samalah kita banyak-banyak memuji Yang Maha Esa "Ya Karim" dan "Ya Mumiit" agar tidur lena kita dibawah kemuliaan Allah. Selamat Malam & Pagi.

그래 .. 좋은 밤 모두 

Tuesday, April 13, 2010

Life is likes a cup of coffee

A group of alumni, highly established in their careers, got to visit their old university professor. Conversation soon turned into complaints about stress in work and life.

Offering his guests coffee, the professor went to the kitchen and returned with a large pot of coffee and an assortment of cups porcelain, plastic, glass, crystal, some looking plain, some expensive, some exquisite. He told his guests to help themselves to the coffee.

After everyone had a cup of coffee in hand, the professor said, “If you noticed, all the nice looking expensive cups have been taken up, leaving behind the plain and cheap one. While it is normal for you to want only the best for yourselves, that is the source of your problems and stress. Be assured that the cup adds no quality to the coffee. In most cases, it is just more expensive, and in some cases even hides what we drink. What all of you really wanted was COFFEE, NOT THE CUP.

But you consciously went for the best cups.. And then, you began eyeing each other’s cups to see who had the best one. Now consider this. Life is the coffee; the jobs, money and position in society are the cups. They are just tools to hold and contain life and the type of cup we have does not define, nor change the quality of life we live. Sometimes by concentrating only on cup, we fail to enjoy the coffee. Savor the coffee, not the cups! The happiest people don’t have the best of everything. They just make the best of everything. 

Live simply. 

Speak kindly. 

Care deeply. 

Love generously.”

Monday, April 12, 2010

color of life

I love color of life ~ happy, cheer, love and nourish

It bears happiness and sadness
Still, it remains silent
No one has yet learned
What life is saying
Sometimes like your own
Sometimes like a stranger
Sometimes like tears
Sometimes like laughter
Sometimes like a river
Sometime like thirst is how it seems

It is the soft sound of silence
This life is God's blessing
No one has touched and seen it
It is the fragrance of experience
It is a scented wind
Speak with your heart
Listen to your heart
Choose a soulmate from the heart
The world may say anything
Let go of the world's thought
Adorning them with your eyelashes
Foster sparkling dreams

Mann
Begins the new..

Wednesday, April 7, 2010

2 minutes!

Bunyi sms mengejutkan saya dari khusyuk mengadap skrin laptop ini. Mesej daripada "Walid Saya". Saya ingin kongsi bersama-sama.

Mafhum hadith, barangsiapa berkekalan mengerjakan solat sunat empat rakaat sebelum solat fardhu Zohor dan empat sesudahnya nescaya diharamkan api neraka ke atasnya.Jadi amalkan lah sebelum kita tua...

~Kuliah Syeikh Ustaz Baderudin~
Salam Zohor..~2302~