Monday, July 12, 2010

Its Monday

Its Monday. Nothing special but fact. Having a great weekend, today we start working.

Just to remind and to "wake up" our minds..to share some quotations and motivational thoughts...

The highest purpose of intellectual cultivation is to give a man a perfect knowledge and mastery of his own inner self; to render our consciousness its own light and its own mirror.
Frederich Leopold von Hardenberg

Never neglect an opportunity for improvement.
Sir William Jones

Knowledge of what is possible is the beginning of happiness.
George Santayana

Wednesday, July 7, 2010

Mereka dan saya


Pagi-pagi lagi saya dikejutkan dengan panggilan bekas pelajar saya. Mak ai..pukul tujuh suku. Belum sempat panggilan diangkat irama lagu my memory terhenti. Saya memanggil semula, terdengar suara ceria gembira.

"Puan! Saya tengah berorentasi ni", dia memulakan perbualan.
"Iye? Kamu dapat mana ni? Amboi gembiranya", saya terasa kegembiraannya itu.

"Puan teka. Puan teka", dia berteka-teki pagi-pagi sepi'e ni.
" UIA ke?, UIA???",layan saya meneka. hehe...

"Yang saya minta dulu lah..he he...", beracah-acah lagi.

"Ye lah...kan kamu minta UIA kan...",yakin betul saya dengan tekaan saya.
"Yeeeee saya kat UIA ni!!", nadanya yang sangat gembira.

"Allah...Alhamdulillah!!! Ya Allah gembiranya saya...kamu dapat juga akhirnya... tercapai cita-cita kamu nak masuk UIA", saya membalas. 
"Ye Puan, Alhamdulillah....saya tak inform sapa-sapa pun lagi, dapat jer terus daftar. Puan, saya kena ambil EPT, APT. Saya bimbang juga", dia menambah.

"Gembiranya saya...saya sangat-sangat berdoa dan solat hajat agar kamu dapat masuk. Tentang bahasa kamu jangan bimbang, sekiranya ambil bahasa, kamu teruskan juga. Baik untuk kamu", saya memberi pendapat.
"Insya Allah, saya harap dapat transfer credit. Oh ya Puan, D kirim salam,dia akan berangkat ke Australia minggu depan", dia memberitahu.

"Wa'alaikumsalam... Akhirnya dia akan berhijrah ke sana ya. Macam mana dengan si songkok tinggi tu? Apa namanya?", saya teringat bertanya.
"Oh ya Z, dia akan pulang ke Singapura. Dia akan meneruskan legacy keluarganya", dia menambah.

"Oh ye ke...Bagus-bagus. Kamu di sana, akan bertemu dengan orang yang hebat-hebat. Teruskan perjuangan kamu. Belajar rajin-rajin", saya menambah.
"Puan, kalau boleh saya nak duduk dengan foreigners".

"Bagus, tapi kamu kena pandai pilih kawan. Pilih yang baik yang boleh memberi kebaikan dalam pelajaran. Yang baik dapat memberi kelebihan dalam bahasa tetapi ada juga yang sebaliknya. Kamu perlu observe semua itu ya".

"Insya Allah...Puan sini lebih kurang biah di sana.Cuma di sini lebih lagi la. he he..."
"Pasti! Sekiranya di sini tenang, di sana lagi terasa ketenangan itu".

"Puan, saya nak ucap terima kasih banyak-banyak atas segalanya. Doakan saya di sini. Nanti saya pegi sana, saya nak selesaikan beberapa perkara yang perlu diselesaikan".

"Insya Allah, belajar rajin-rajin Baik-baik..!"

"Ok Puan... Assalamualaikum".

"Wa'alaikumusalam"

Dua, tiga semester lepas, tiga sahabat ini F,D dan Z selalu menjengah ke bilik saya. Pada saya, mereka mempunyai gagasan yang besar dalam hala tuju kehidupan mereka. Mereka mempunyai visi tersendiri dan selalu berkongsi rasa dengan saya. Dan ketiga-tiganya ada potensi ke atas impian mereka. Antara cita-cita yang ingin dicapai mereka, F bercita-cita mahu masuk UIA setelah habis diplomanya. Alhamdulillah setelah berjaya berakhir dengan 3.7 dia berjaya menjejakkan diri di UIA. D, bercita-cita mahu bermigrasi ke Australia, dan menyambung pelajaran secara maya serta secara langsung berkecimpung dalam dunia kewangan (esset planning). Akhirnya, sekarang D, tengah bersiap siaga untuk ke Australia. Manakala, Z punyai perniagaan keluarga yang bakal diwarisi. Z sudah pulang untuk berkhidmat dengan keluarganya. Mereka bertiga akan berkumpul dan berjumpa setelah masing-masing berjaya mengorak langkah ke persada impian mereka.

Saya mendoakan mereka teruskan usaha dan berjuang sehingga akhirnya..

To climb steep hills requires a slow pace at first ~ Shakespeare

Monday, July 5, 2010

Tanya kita

 
Seorang hakim berkata : 6 sifat yang menunjukkan kebodohan iaitu:-
 
1.Marah tidak pada tempatnya
2.Bicara yang tidak berguna, kerana itu seorang yang berakal tidak berbicara 
kecuali jika penting dan berguna
3.Pemberian yang tidak pada tempatnya
4.Membuka rahsia kepada semua orang
5.Percaya kepada semua orang
6.Tidak membezakan antara kawan dan lawan kerana itu kita harus mengetahui 
siapa musuh dan siapa kawan. Kawan untuk di taati dan musuh untuk di awasi 
dan musuh yang utama ialah syaitan, yang benar-benar harus di jauhi.
 
Rasulullah bersabda:
 
" 5 sifat yang tidak terdapat pada orang munafik.
1.Pengertian agama,
2.Berhati-hati dalam lidah,
3.Senyum di muka,
4.Nur ( terang) dalam hati
5.Cinta kepada kaum muslimin.
 
Yahya bin Aksam berkata :
 
"Tiada seorang yang baik perkataannya melainkan akan tampak dalam semua 
amalnya dan tiada rosak perkataan seseorang melainkan akan tampak dalam 
semua amal perbuatannya." 
 
Lukhman al-hakim berkata kepada puteranya: hai anak, siapa yang bersahabat 
pada seseorang yang jahat tidak selamat. dan siapa yang masuk di tempat yang 
jelek akan tertuduh. dan siapa yang tidak dapat menahan lidahnya akan 
menyesal.