Thursday, February 26, 2009

condolences...


MY Pet named Nyonye. He passed away this morning. Accident. This is the time for him to rest...while we fondly remember the departed... The one we've lost will remain in our heart always..He will be missed..forever and ever...

Silver Ring and Silver Bracelet

Wednesday, February 25, 2009

just share my favorite


Last night I tried hardly to close my eyes.. but couldn't. I didn't know why. Maybe a lots of thing came across my mind. One by one showed likes slide power point presentation... urm... maybe I have to do something for the 'things' that I thought about. Then, I took my hand phone and play my fav song... And this morning I noticed that, the song that I listened last nite helped me out from the 'serabut' things... until my mind slowly floating with that song... and this morning, my phone's battery already weak... here just a lyric to share with....

Bismillah ya Rahman ya Rahim...
Bismillah...
Ya Fattah ya Halim....
Bismillah.....
Ya Allah ya Mannan ya Karim...
Ya Alllah....
Ya Allah... ya Mannan ya Karim...
Ya Allah...
Bismillah Bismillah Bismillah..
Ya rabbi... sudilah pandang kami..
Terangi jalan gelap ini..
Jangan biarkan aku terus sendiri
Mecari....mendaki dan berduri...
Ya rabbi.... dengarlah doaku... ya rabbbi.....
Hadirlah.... dalam Kehidupan... Kematian kami...
Cubaan.. ujian.... kulalui... ya Allah ya Rahman ya Rahim....


brown envelope and brown B.U.M
the place love I to seat..

Tuesday, February 24, 2009

Rainy...


My workplace – Now am waiting for back. But still I can’t move. Light rain is now starting dropping on the earth. Am just finished write up invitation letter for the closing ceremony will be held in the midst of March. Just only one sample, need to wait for four addresses for the letter. Pending. Hopefully tomorrow I will get the rest.

One of my friends condemn me, it is too difficult to contact me. Am I too busy? Always this question keeps asking me. Why? Actually am feel so shame on me. As compared me with others, it just like doing nothing. I asked myself. Is that enough, we just come and back from the office, and the end of day we get the pay. It likes just a routine. I try my best to make my day colorful and wonderful. By serving the best to others, make people feel good and doing hardly as much as we can do. Not just pretend or just only doing in front of others.

We live because of Him. Try doing best for Him.

RO – seamaster and Kingston.
1750

Monday, February 23, 2009

Musim Bunga



Sepatutnya entry ni saya ingin masukkan semasa cerita Sakura. Tapi gambarnya belum dapat. Tak kisah la. Janji ada gambar yang saya maksudkan. Saya tengah cari nama sebenar bunga tersebut.

Rahmat...

Hari Sabtu - Berlalu masa hujung minggu saya dengan aktiviti yang sangat packed. Saya rasa begitu. Pagi-pagi sabtu, saya mula mendapat sms dari insan yang tidak dikenali, cuba buat kacau dengan temujanji saya. Pagi sabtu menjadi sangat kecoh. Tapi sebenarnya bukan ada sesiapa pun kat rumah saya. Kecoh sms tersebut.

Dari pagi sampai ke malam kami berjalan mencari benda-benda yang diingini oleh kawan saya. Ya la menjelang hari bahagia. Saya tumpang gembira. Alhamdulillah berjumpa dengan sahabat-sahabat UM, tak sangka kak Hafzan sudah selamat melahirkan anak ke dua. Tahniah. Kemudian masa makan malam saya berjumpa dengan Yus dan suaminya Azli, kawan UM jugak. Macam kecil dunia ni, kawan saya kenal suaminya, saya kenal isterinya. Alih-alih pi mai pi mai tang tu. Sampai pukul 10 malam baru la sampai rumah. Barang beli tak banyak pun tapi berjalan tu yang tak tahan.

Tengah malam buta, saya dikejutkan panggilan Uncle Ashraf. Saya tengok jam. Pukul 1.30 pagi ni. "Takkan nak mintak sewa rumah tengah malam buta ni", detik hati saya. Saya angkat telefon dengan berhati-hati. "Assalamu'alaikum Uncle", saya memulakan bicara. "Walaikumusalam, I just wanna inform you, Hj. Zakaria just died ten minutes ago..." Uncle Ashraf membalas. Saya terkejut mata terbuntang tengah-tengah malam. "Innalillahi wainna ilaihi rajiun..."

Hari Ahad - Pagi-pagi lagi rasa kosong.. sunyi... teringat kembali kenangan bersama arwah Hj. Zakaria. Beliau dulu seorang British Army. Sangat baik. Berumur 75 tahun. Suka speaking, sama dengan uncle Ashraf. Kalau tak sebab kes sticker dulu mungkin saya tak berkesempatan berjumpa dengan arwah. Sangat caring.. Kes lelaki ketuk rumah sewa tengah-tengah malam, esoknya arwah pujuk dan tenang-tenangkan saya. Tak sangka arwah 'serang' management office. Ketika tu, rasa sangat dilindungi. Teringat pulak arwah datuk saya. Agaknya macam ni la kot. Selepas saya pulang dari umrah dua tiga kali arwah telefon saya tanya tentang ke Mekah. Saya dengan penuh semangat bercerita ceriti dengan arwah. Maklumlah saya sudah lama tak ada datuk. Arwah adalah guru Quran kepada Uncle Ashraf dan rakan-rakan yang lain. Patutlah saya lihat kejernihan mukanya semasa saya pertama kali berjumpa dengannya di Management Office. Semoga Allah cucuri RAHMAT buat Allahyarham Hj. Zakaria. Moga Hj. Zakaria ditempatkan ditempat orang-orang yang soleh.

Al fatihah....

memorex pink & istana hotel black pencil.

Friday, February 20, 2009

Sakura

Pagi tadi saya car pool dengan kak ina. Bukan siapa pun, housemate saya jugak.
Semangat sungguh kami berdua. 7.45am sudah di tempat parking. Kami pergi dengan Iskandar. Ye lah, dia sahaja satu-satunya yang saya ada di bumi BSP ini.

Semasa menyusur ke sekolah, saya berkata kepada kak ina. "Ish macam musim bunga la kak ina". Dia merespon, "apa yang bunga?". Saya membalas, " Tu! Tengok la! Macam kat Jepun, macam bunga sakura..." Dia membalas pula "ya la.... cantik-cantik. Apa kata pza pi naik dok atas pokok tu?" dengan nada tersengih-sengih... "Boleh-boleh...tapi pokok sakura tu lebih kurus dari pza la....mau patah pokok tu" "HAHAHAHA" kami sama-sama ketawa....

Belok sekolah telah pun kami telusuri. "Cewah, awalnya Iskandar hari ni"....

Iskandar Zulkarnain & Sakura Putih 20022009

Social Responsibility...

Sejak minggu lepas lagi saya beragak-agak untuk mencuri masa menaip dalam kotak ini, namun keterbatasan masa membuatkan segala yang saya terlukis-lukis diminda kian pudar bersama semangat yang kian layu. Minggu ini sangat drastik gerak kerja. Kena laju, cepat dan mesti segera.

Pelbagai program disusun atur untuk sesi cuti semester bermula. Paling hampiri program tanggungjawab sosial yang bakal diadakan pada pertengahan March ini dan diikuti dengan program pemurnian kurikulum pembelajaran. Saya adalah salah seorang urusetia bagi kedua-dua program tersebut. Saya juga dijemput dengan program perguruan yang telah berlansung di Bentong, tetapi ditolak atas alasan peribadi. he he..

Hidup sememangnya indah jika dilorek dengan lorekkan yang menarik..begitulah saya. Memang terasa penat bila pulang ke rumah. Tetapi saya masih teringat ustaz masa saya bekerja di Dataran Maybank (rindu suasana itu), tatkala pulangnya kita setelah berkhidmat dengan penuh ikhlas dan dedikasi ketika waktu bekerja maka Allah gugurkan setiap dosa-dosa ketika kita keletihan mencari berkat rezeki kita... Inilah nikmat yang sangat saya rasai ketika ini... Ya Allah, moga saya senantiasa dalam hamba-hambaMu yang bersyukur.

Coretan saya kali ini agak berterabur kerana terlalu banyak ingin ditempelkan disini. Saya bersyukur dua minggu sudah saya berjaya membentangkan kertas kerja di Seminar Kebangsaan Ekonomi Islam 2009 di Universiti Malaya. Bertepatan dengan tajuk entry hari ini. Saya telah membentangkan Corporate Zakat Responsibility:The Case of Takaful Nasional. Turut membentang Dr. Patmawati, Dr. Asmak, Us. Azizi, Us. Hairolnizam.

Tidak lupa juga buat sahabat-sahabat saya yang bakal 'fly' tak lama lagi, Hakimi yang akan ke Kyoto, Jepun bulan April nanti (terima kasih kerana sudi menjadi referi saya untuk tempoh lebih 7 tahun. Jasamu dikenang), sanggup taip semula dan buat letterhead UKM. Arigatto uzaimas! Dan referi kedua Kak Ma, sama juga akan ke Sudan tidak lama lagi. Moga kalian berjaya membawa pulang ILMU buat anak bangsa...Saya tumpang berbangga. Saya bila lagi>? He knows everything...

Bagi sang sahabat yang bernama Ani, terima kasih banyak-banyak kerana walau beribu batu kau tinggalkan namun hati tetap bersatu dalam telefon. Tabahlah hatimu di bumi Nancy, France. Rasa macam ucapan raya pulak. Hishhh kena stop ni....

Anyway, for my lovely students may Allah helps all of you through out your final exam.. Remember dear.... journey never ending until you die....

"Rabb.. Aku pohon rahmatMu dan kasih sayangMu yang berpanjangan.."

Khind Winter Grey & Sakura Putih (sepanjang jalan ke sekolah saya)
2326

Monday, February 9, 2009

Barangkali

Tidak semua negeri cuti hari ini. Tapi selaku penduduk di negeri Kebajikan dan Gua Batu kami diberi cuti. Hari ini saya dapat bayangkan betapa banyaknya kelapa-kelapa yang dipecah-pecahkan di atas jalan raya sepanjang Jalan Batu Caves.. Erm..itulah kesesakan jalan raya yang berlaku bila dah Thaipusam. Tapi Alhamdulillah. Saya ni tidak lagi menetap di kawasan kesesakan itu, saya telah hampir tujuh qamariah berhijrah di pinggir negeri Kebajikan ini. Namun walau hanya tujuh qamariah...tapi terasa cinta dan sayang menusuk-nusuk di jiwa ini. Betapa sayangnya saya di tanah periuk nasi saya.

Semalam saya bersama dengan teman serumah bersama-sama seusai syuruk bersiar-siar disekitar bandar kediaman kami. Insya Allah, sedayanya kami ingin jadikan hujung minggu kami dengan aktiviti siar-meyiar ni. Seronok selepas matahari terbit bersiar-siar di sini. Kawasan masih belum membangun habis lagi, banyak tapak-tapak atau tanah-tanah yang bakal dibangunkan antaranya sekolah agama, balai bomba, balai polis, klinik kesihatan dan banyak lagi.

Setelah penat bersiar kami menyinggah sebentar di gerai kegemaran saya membeli makanan pagi dan suratkhabar. Kebanyakan hari-hari cuti sememangnya ramai yang membawa keluarga bersiar dan makan pagi di kedai-kedai. Mungkin udah jemu memasak dirumah atau dengan kata lain masa bersama-sama dengan keluarga.

Aktiviti dirumah hanya selepas Zohor, kemudian kami bergerak ke Shah Alam untuk menghantar adik saya yang ingin bermalam di rumah abang pula. Begitulah adik saya yang seorang ini, bertuah ada kakak dan abang. Berjalan ke mana saja semua akan diikut. Sampai di Shah Alam sudah lewat Zohor, perut berkeroncong lagu Cindai sementelah tiba di sana. Di SACC Mall kami bermula, merayau ke PAS sampai ber'asar di situ. Banyak kedai yang kami lawati, ada jugak yang menarik-narik kami membeli. Barangkali kalau tidak berjalan di situ kami tidak jumpa dengan satu produk aloe vera. Sangat bagus untuk kesihatan.

Setelah maghrib menghampiri waktu, kami menyusur ke seksyen 7 iaitu rumah abang dan bermaghrib disitu. Kemestian bagi kami bila bertemu banyak sungguh perkara yang hendak diceritakan sambil makan-makan dan menonton Zombi Kampung Pisang. Ada saja perkara-perkara lepas yang lucu-lucu dibangkitkan semula. Bergelak sakan sambil menikmati tea nipis kakak ipar saya, manis-manis buah begitu dan diserikan dengan otak-otak dan kebab ayam. Ringan tapi sangat menyelerakan. Adik sudah sampai dirumah abang. Saya dan teman serumah mahu bergerak kerna perjalanan ke BSP juga mengambil masa. Dan hari ini saya berteleku dihadapan skrin untuk menyiapkan slaid perbentangan seminar untuk hari Rabu ini. Hari ini masa untuk berjihad pula. :)

"Ya Rabb.. aku bersyukur atas segala nikmat mu... Aku redha atas apa yang Kau tetapkan untukku... Jadikan aku sentiasa dalam pandanganMu... Cukupkan setiap rezeki yang Engkau berikan kepadaku..."

Monday, February 2, 2009

semalam

Semalam aku bermimpi...
Luar biasa yang kualami...

Seram...
Sejuk...
Seram...
Sejuk...

Amat menakutkan..
Menyakitkan....

Adoiiiiiiiii!!!!!

4.30am... Mata saya terbuntang kelat-kelat bahasa terjaga.
Sebab tersedar dari mimpi. Berdebar-debar...


2058
Ienovo dan tikus jadian

"Mengharap petunjuk Ilahi Rabbi"