Friday, December 7, 2007

Jumaat Barakah

Jumaat yang penuh barakah. Saya di sini masih di workplace sedangkan satu floor sudah habis manusia menguruskan urusan tengah hari. Bagi lelaki ke masjid untuk menunaikan solat jumaat. Bagi wanita pula, berpusu-pusu ke cafe bawah untuk cari makanan. Saya masih depan skrin lagi. Hari jumaat, hari terakhir sebelum tiba hujung minggu. Masing-masing punya banyak perancangan untuk hujung minggu ni.


Ntah la, hari ni banyak benda yang perlu difikirkan yang perlu saya kotakkan satu persatu-satu.
Jawapan yang saya jumpa, saya bosan duduk sorang-sorang di sini. Adui... Hanya Allah yang Tahu apa rasa saya sekarang ini.


Mengimbau November 2007, saya bersyukur dapat menyiapkan case study saya tentang Corporate Zakat Responsibility. Menandakan siaplah sudah persekolahan serta pengajian saya di Universiti Islam Antarabangsa. Banyak sangat kenangan manis pahit, masam dan kelat semasa menjejakkan kaki di sana. Ketika itu, saya mendaftarkan diri seorang diri tanpa ditemani ayah dan ibu. Kononnya nak berdikari, tapi hati terasa sedih juga bila orang lain masuk asrama ditemani ayah ibu. Tapi saya dengan diri saya dan bertemankan Allah. Itulah kenangan manis semasa tahun pertama di UIA. Adus...Sungguh banyak kenangan saya di situ. Saya sangat sayangkan bumi yang banyak berjasa mendidik jiwa saya untuk menjadi kental demi secebis ilmu.


Permulaan yang sukar diukir dengan kata-kata, tetapi saya bahagia menjadi sebahagian wargaUIA. Bermula dengan kelas English belajar Skill dengan umat manusia seluruh dunia. Sampai lah saya masuk ke Kulliyyah Economics and Management Sciences. Perwatakan dan keperibadian tenaga pengajar di sana sangat saya hormati dan segani. Tanpa mereka siapalah saya sekarang ini.


Masalah saya yang paling berat sekarang ini adalah saya sangat-sangat berat untuk meninggalkan bilik yang saya menginap sepanjang pengajian saya. Bilik itu terlalu istimewa, terlalu unik, terlalu cantik, terlalu tenang, terlalu nyaman etc. PG 3.3D... sangat meninggalkan kenangan indah bagi saya.. Bagaimana harus saya lalui selepas ini saya pun tak tahu.


Saya bukan fanatik sangat tapi, nilai sebuah kehidupan telah terterap di bumi Gombak itu. Hati semakin hari semakin sayu, semakin sedih, semakin sebak untuk meninggalkannya. Inilah keramat siapa yang pernah belajar di situ. Tanyalah sesiapa pun, semuanya sayangkan ia! Saya yakin! Siapa yang tiada rasa dengan tempat itu pasti tiada keramat pernah menyelinap di hatinya ketika di situ dulu. Hehe.. Just assumption.


Saya kena akur, setiap pertemuan pasti berakhir dengan perpisahan. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Di saat getir menyiapkan semester akhir, terlalu banyak ujian-ujian yang diselitkan Rabbi untuk menguji kekentalan iman hambaNya. Saat itulah saya sedar, pergantungan itu hanya kepadaNya. Sehebat mana pun kita menahan untuk tidak berlakunya pergelutan, sekelumit itulah Dia akan menguji kita. Ya.. Dia sayangkan kita sebab itu kita selalu diuji. Yang pasti kita perlu Rasional dalam setiap apa sekalipun keputusan yang diterima dan diberi. Segala permasalahan kita semuanya jangan dirujuk dengan manusia dulu, tapi rujuklah dengan Allah. Dia lebih mengetahui jauh pendeknya akal kita untuk bertindak. Laluan atau media akan diilhamkan olehNya apakah jalan terbaik untuk menyelesaikan masalah dan cabaran yang datang...


Saya suka sangat dengan lagu nyayian Sheila Majid ni, sangat bagus bagi saya dalam menelusuri kehidupan ini. Hitam Putih Kehidupan


"Allahumma Yasiir Wala Tu'asir"

1 comment:

~albazrah~ said...

semoga Fizah terus tabah. UIA memang penuh berkah.

Softening Brush

 Bismillah. The hectic week has just begun, and I need to slot in my packed time, even 5 minutes, to sharpen my art skill of sketching up an...