Tuesday, September 29, 2009

Tadah Ilmu

Sekolah saya sunyi. Para pelajar masih bercuti. Dan hari ini saya masuk kerja. Kerja yang bertambun menunggu penuh di atas meja. Sengaja saya biarkan kerja-kerja berkaitan ISO di atas meja sebelum pulang bercuti. Memang menyesakkan mata pabila memandang, tetapi sekurang-kurangnya saya tahu kepulangan nanti banyak yang perlu disiapkan. Namun pagi ini saya mendapat jemputan untuk menghadiri satu syarahan umum yang bertajuk “Strengthening the Islamic Financial System: Lesson from the Crisis”, disampaikan oleh Dr. Abbas Mirakhor daripada University of Kansas. Memang sangat berguna. Didalam majlis ilmu ini, SC juga menjemput DYTM Raja Muda Nazrin untuk bersama-sama mendengar syarahan beliau.

Di sini saya sertakan link untuk perkongsian ilmu tentang pengajaran dan resolusi yang sewajarnya dilakukan oleh pengamal ekonomi mahupun penganalisa dalam kewangan Islam. http://www.sc.com.my/eng/html/icm/SC_UM_DrAbbas_090929.pdf

Secara umumnya disyarahkan oleh beliau tentang tiga model-model ekonomi konvensional seperti Walras, Arrow-Debreu Model (Complete Market) yang diasaskan dengan beberapa hipotesis-hipotesis yang terlalu sempurna (perfect) seperti tiadanya campurtangan kerajaan, tiada kos transaksi serta pasaran adalah anjal sempurna. Selain itu, diutarakan oleh beliau tentang dua bentuk model ekonomi moden yang diubahsuai oleh ahli ekonomi yang lain iaitu Modigliani – Miller Theorem dan Efficient Hypothesis Market.

Selain itu system kewangan itu sendiri yang berbentuk “fragile” menyebabkan pasaran mudah dipengaruhi oleh faktor-faktor yang membawa kepada kemelesetan. Pengajaran yang paling jelas yang dapat saya simpulkan daripada syarahan beliau adalah kestabilan system kewangan adalah sempurna tanpa kadar faedah. Mekanisma kadar faedahlah punca utama kemelesetan krisis global baru-baru ini. Selain itu prinsip penyertaan ekuiti adalah lebih tepat untuk menghalang “shock” dalam ekonomi. Gelagat pengguna dan pelabur yang berteraskan kejujuran, keadilan, tidak memanupulasikan keuntungan adalah salah satu factor penting untuk merealisasikan system kewangan Islam.

1850
Carera B-2, Germany

2 comments:

Hasra_Razali said...

Juruaudit sibuk nk g beraya tu..
ISO yang nk kena settlekan new week dah start buat kaa? hahaha

fiezarmy said...

auditor cakap dia nak sambung cuti raya. dia pun raya sakan.

ISOSOS....;p

Softening Brush

 Bismillah. The hectic week has just begun, and I need to slot in my packed time, even 5 minutes, to sharpen my art skill of sketching up an...