Tuesday, March 17, 2009

Berehat Lagi


VSP - Ntah apa penangan malam tadi saya sukar tidur. Suhu badan naik mendadak. Panas badan menjadi-jadi. Beberapa kali terjaga dari tidur. Tapi apa yang betul-betul terkesan malam tadi saya termimpi (betul ke tak saya kurang pasti) saya bertemu dengan seorang gadis Arab. Keadaan kami berbual benar-benar membuatkan hati teruja iaitu di dalam Masjidil Haram. Agaknya rindu Tanah Suci masih lagi berbaki. Yang pasti dalam perbualan tersebut terdapat emak dan ayah saya bersama-sama di sana. Ya Allah saya kangen bangat untuk melihat Baitullah..

Seperti biasa beg hitam saya dicapai untuk ke kantor. Tapi badan masih terasa lemah akibat mimpi ke tempat yang jauh malam tadi. :) Terasa lemah menguasai badan ini. Tapi saya tetap kuatkan diri ke kantor. Hari ada pelbagai urusan yang perlu diselesaikan. Minda saya menari-nari memikirkan banyaknya kerja. Kertas kerja untuk dua program, kajian yang mahu dipublish belum lagi diemail, soalan-soalan peperiksaan. Banyak. Setiba di ruang mengetik kartu, saya bertembung dengan Deputy Dean. Dia menegur saya kenapa muka begitu pucat? Saya kaget sebentar. Apa benar? Saya mengiyakan bahawa saya masih belum pulih sepenuhnya. Dia menasihati saya supaya saya pergi jumpa doktor dan berehat. Kesian.. Saya beredar dari tempat mengetik dan terus ke tempat parkir. Saya kena ke klinik jugak.

Setiba di klinik, ramai juga yang sedang menunggu. Saya mengisi borang dan memaklumkan nama institusi tempat saya bekerja dan menunggu giliran. Dr. Norlela sedang bertugas. Sabar menanti giliran. Akhirnya giliran saya tiba. Setelah tekanan darah diperiksa, jantung normal, Doktor meminta kebenaran saya agar darah saya diambil untuk pemeriksaan seterusnya kerna sudah lama demam tapi belum lagi baik. Dengar saja darah nak diambil, berderau darah mendengarnya. Ish tak pernah ni, saya membenarkan. Semasa picagari hendak dimasukkan ke lengan saya automatik kepala toleh kekiri, mata terpejam rapat.. Mak...cek takuit.... "Ok, nanti saya akan bagitau keputusan nanti"..., kata Dr. Norlela.

Usai pemeriksaan dan dicucuk lengan, saya bersegera ke kantor kerana saya tertinggal sekarung beg ubat saya. Aduii..banyak sungguh ubat...yang sedap hanya vitamin C, yang lain....huhu.. Hurgesic, Dilic Suma, Pamodiax, Antibiotik...pait..Ubat oh obat hai mari makan obat, semua jenis obat pun ada..

Setiba dirumah, saya makan sedikit makanan untuk melapik perut sebelum makan ubat. Erm..bubur nasi itu sangat sedap. Kemudian ubat-ubat yang 'sedap' itu ditelan dengan seronoknya. Semasa saya sedang membelek-belek barangan yang dijual oleh HPA Industri Sdn Bhd, telinga saya tertumpu dengan temubual dalam Ikim.fm, siapa tetamu saya kurang pasti tetapi essence yang cuba saya kongsikan adalah bertapa bernilai nya hikmah seseorang mengambil wudhu'. Dilihat dizaman Rasulullah s.a.w, para sahabat tak perlu berjumpa dengan doktor pun, sebab kekuatan iman dan taqwa yang sangat hebat dalam setiap amalan boleh menjadi penawar kepada segala jenis penyakit. Penceramah tersebut menyatakan, kenapa setiap tempat yang diambil untuk wudhu' itu hanya bahagian tertentu? Kenapa tidak semua? Sebenarnya wudhu' itu boleh menghindar dan menawarkan kita dari segala jenis penyakit khususnya penyakit personaliti. Sebagai contoh marah, dengki, buruk sangka, segala penyakit persaan yang boleh mengundang kepada penyakit zahiriah seperti hipertensi, diabetes, insomnia, kardiovaskular, hepatitis dan sebagainya. Penyakit perasaan ini sperti stress atau tekanan lah menjadi salah satu punca kepada penyakit-penyakit zahiriah ini. Sebab itulah kita sebagai Muslim wajib mengambil wudhu' paling kurang lima kali sehari. Sebagai contoh apabila kita menyapu air ke sebahagian kepala, kita dengan rasa bersungguh-sungguh perlu mengishtiharkan bahawa "Ya Allah, kepalaku ini selalu memikirkan benda-benda yang tidak baik daripada benda-benda yang baik, jadikanlah aku lebih baik dalam menyumbang buah fikiran dalam pembangunan Islam dan syakhsiahku", maka secara tidak langsung penyakit kita cuba menyingkirkan anasir-anasir yang kurang baik di minda kita. Begitu juga membasuh tangan dari tapak ke siku. Jika difikir akal yang logik, kawasan yang kotor mestilah diketiak, kenapa kita tidak disuruh membasuh ketiak sahaja? Kenapa? Kerana hikmahnya tangan kita adalah yang membawa amanah atau tanggungjawab, yang mana setiap apa yang kita lakukan adalah dengan tangan, menulis, merencana, merangka, membentuk dan sebagainya. Apabila tangan kita dibasuh, "Ya Allah, tangan yang memikul amanah ini biarlah berterusan dengan amalan yang baik, sentiasa sukakan kebaikan dan menjauhi kemungkaran." Macam hikmah daripada berwudhu'..Berwudhu' ketika bukan waktu solat adalah sunat.. Apabila diteliti sebaik mungkin itulah hikmah kenapa kita digalakkan berwudhu' setiap masa.

1746
17-03-09
Milk Lotion & Prisma 7500

3 comments:

TANPANAMA said...

cik pizah demam ka?take care ya,makan ubat ikut arahan doktor..hehe

fiezarmy said...

a'ah..tapi hari ni da msk office. tenkiu cik pah..

aini zakaria said...

sian kamu..dah sembuh kan alhamdulillah =)

Softening Brush

 Bismillah. The hectic week has just begun, and I need to slot in my packed time, even 5 minutes, to sharpen my art skill of sketching up an...