Tuesday, January 22, 2008

Nostalgia

Hari ini sudah pun masuk hari ke 22 dalam tahun baru 2008. Lama jugak saya tak menjengah. Bukan lupa tapi tak sempat.

"Al wajibat Aktharu Minnal Auqat"

Memang betul pesanan Hasan Al Bana. Saya masih ingat lagi. Kata-kata ini selalu dilaungkan ketika saya menuntut di pusat matrikulasi pengajian islam, Nilam Puri kelate. Masa tu zaman akhir-akhir 90an. Matrik 1999. Fuh, mencengkam jiwa jugak masa belajar kat situ. Mana taknya semua orang kat situ hebat-hebat. Saya saja yang 'cikai' terpilih olehNYA untuk bersama-sama dengan mereka. Tuhan saja yang tahu, betapa kerdilnya saya bersama-sama mereka.

Banyak kenangan manis, pahit, masam, tawar dan tiga rasa semasa di sana. Saya didedahkan dengan pelbagai ilmu yang tak pernah saya tahu. Lagilah bertambah-tambah kekerdilan saya semasa di sana. Catatan sejarah telah terpahat di Kolej Al Malik Khalid, bilik B025 menjadi saksi yang saya pernah menghuni istana tinggalan lama yang di jadikan markaz pembelajaran di sana.

Semasa di situ, saya selalu dengar lagu ni.

Best..

Terkenang betul saya dgn kenangan di Kelantan (Majmuah 6 - 1999-2000)... Kawan-kawan yang sporting dalam usaha melaksana program di Machang - Kem Bina Syaksiah. Masih terpahat lagi...mereka yang sama-sama berganding bahu iaitu sheikh kabir, zainon, lia, dayah, famos, amin, nik, anne dll... semua la dan pengarah kami TK... bestnya...

Terkenang sebuah memori lalu
Kisah persahabatan kita bersama
Di dalam satu pengajian
Menuntut ilmu dan pengalaman
Mengingatkanku pengorbananmu
Terpahat padu di kalbuku
Bersama rakan taulan dan guru
Tawa riangmu menghiburkan hatiku
Indahnya suasana ketika itu
Terjalin ukhuwah sejati
Nasihatmu sungguh bermakna bagiku
Mengenalkanku erti kehidupan
Susah payah kita hadapi bersama
Itulah asam garam dalam kehidupan
Ya Tuhanku tabahkan hatinya
Kuatkan semangatnya untuk menghadapi hidup
Limpahkanlah maghfirah dan kasih sayang-Mu
Agar hidupnya sejahtera di dunia akhirat

Sekarang sudah pun 2008...segalanya masih segar diingatan..
Masing-masing punya kehidupan sendiri.
Semoga kalian berjaya dan bahagia...

Selamat Tahun Baru.... Hijrah Ke Arah Kebaikan..

No comments:

Softening Brush

 Bismillah. The hectic week has just begun, and I need to slot in my packed time, even 5 minutes, to sharpen my art skill of sketching up an...