Thursday, January 31, 2008

Cabar Jangan Tak Cabar

Malam tadi saya menyusur ke UTM Jalan Semarak. Alhamdulillah sesi kelas berjalan baik. Dan yang paling penting utiliti saya menyampaikan apa yang saya tahu meningkat ke tahap yang memuaskan dalam Keluk Puas Sama saya.

Para pendengar DDG 2413_27 nampak bergaya mengangguk dengan kombinasi perkhidmatan yang telah saya sampaikan. Saya juga berharap agar darjah kesanggupan mereka melepaskan satu perkhidmatan yang lain meningkat untuk menghadiri sesi saya. Alhamdulillah. Kadar Marginal Penggantian (MRS) juga menjadi lebih mutlak dari sudut numerikalnya. Inilah yang dikatakan Pengganti Sempurna dalam gaya meningkatkan utiliti penyampaian saya.

Pagi ini sepatutnya saya ada training. Tetapi aplikasi konsep kos melepas atau opportunity cost terpaksa di'apply'kan untuk mendapat hasil yang lebih baik. Perference saya yang utama adalah menyiapkan proposal paper untuk mesyuarat SC awal Febuari ini. Jadi, apabila wujudnya unsur monotisiti dan transitiviti, training dilepaskan untuk menyiapkan proposal paper ini. Hihi... Itulah dikatakan consistent dalam andaian Consumer Preference. Saya selalu mengingatkan DDG2413_27 agar cuba mengaitkan apa yang diperolehi dengan konsep dan teori ekonomi yang sedia ada. Mudah-mudahan mereka lebih 'arif daripada saya. Insya Allah.

Inilah cabaran dalam kehidupan, menge'quote' balik kata-kata Ustaz Farhan dalam ceramahnya di DM baru-baru ini. Seseorang itu tidak dinamakan sebenar-benar 'hidup' selagi dia tidak dicabar dengan cabaran-cabaran yang besar. Kalau dilihat dalam konteks kehidupan kita seharian, belajar, bekerja dan sebagainya mestilah ada cabaran. Apatah lagi dalam menegakkan Islam. Kalau kita sekadar suka berada dalam 'comfort zone' atau zon yang selesa tanpa diduga dengan pelbagai cabaran. Tidak malukah kita untuk berhadapan dengan Nya dihari kemudian... Ya Allah...malunya...kerdilnya saya.. Ustaz Farhan yang berjaya mengislamkan 2000 orang dan berjaya menutup 10 gereja di Sabah, subhanallah... terasa diri saya terlalu tidak layak untuk mengadapNya nanti... Kita tidak akan rasa manisnya iman selagi mana kita tidak diuji, uji itu bukan tanda untuk kita berasa kecewa tetapi untuk kita lebih dekat dengan Nya..

Ok, preference saya perlu diutamakan.

Dan Salam takziah buat keluarga Ustaz Dato' Ishak Baharom.

Kekuatan kita adalah cabaran yang kita sanggup hadapi

No comments:

Softening Brush

 Bismillah. The hectic week has just begun, and I need to slot in my packed time, even 5 minutes, to sharpen my art skill of sketching up an...