Thursday, September 27, 2018

Indikator Ikhlas


Sejak kebelakangan ini aku sempat menyelit satu dua post untuk blog ni. Monolog sendiri, sebab banyak perlu muhasabah. 

Teringat pesanan dalam radio IKIM ada tiga bahagian utama yang perlu kita jaga dan pelihara iaitu akal (minda yang sihat), perut (makanan yang diambil yang sihat) dan kemaluan (menjaga syahwat kita). Sekiranya kita berjaya menjaga ketiga-tiga bahagian ini insha Allah kita boleh mengawal nafsu dan kehendak yang berlawanan dengan fitrah semulajadi kita.

Hakikat dan matlamat kehidupan kita ini adalah sangat mudah namun tanggungjawab dan amanah yang kita pikul itu sangat berat. Misi dan visi sebagai seorang Muslim adalah bukan hanya nak menjadi Muslim semata-mata tapi Muslim yang Mukmin. Bukan sekadar atas nama Islam semata-mata. Setiap tingkah laku dan perbuatan kita pasti akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak. 

Sebenarnya banyak yang ingin dicoretkan, tapi aku akan ambil yang paling signifikan untuk dikongsikan. Seperti biasa kalau aku duk menaip ni pasti aku duk menunggu buat sesuatu.

Apa yang ingin aku kongsikan pada hari ini adalah tentang ikhlas. Masa aku godek-godek post lepas memang pernah aku nak ceritakan tentang bab ikhlas tapi mungkin masa tu idea tak mencurah sangat jadi terhenti dengan draft mcm tu sahaja.

Kenapa ikhlas?

Sebab ikhlas ni satu sifat atau nilai yang paling dekat dengan hati.

Ya sebab semalam pun aku ada ulas tentang bab HATI, dalam badan manusia itu ada seketul daging iaitu HATI.

Memang sukar untuk kita ukur bagaimana ikhlas orang tu terhadap amal perbuatannya. Kadang-kadang sifat kita manusia ni suka terus hukum orang arghh dia tak ikhlas la tu. Tak boleh. 

Ikhlas tu terlalu subjektif nilainya yang siapa pun tak tahu sampaikan tuan badannya sendiri pun tak tahu. Dan hanya Allah sahaja yang tahu. Maka banyakkanlah berdoa agar kita ni tergolong dalam orang yang ikhlas.

Pernah aku ingat lagi, maksud ikhlas ini seperti seekor semut hitam yang legam berjalan diwaktu malam yang gelap gelemat dan tiada pun sapa tahu yang dalam hitam legam malam itu ada seekor semut hitam tengah berjalan. Itulah perumpamaan ikhlas.

Ok, ikhlas ni lawannya riyak. Dan riyak ni penyakit hati yang paling bahaya daripada barah atau kanser hati. Sebabnya ia boleh terjadi pada orang yang kurang ilmunya hinggalah se-alim-alim orang atau setinggi-tinggi ilmunya. Paling bahaya.

Dan aku sangat takut. Takut dengan amalan yang dibuat tengok-tengok di masa timbangan amalan di Mahsyar kelak kosong dek kerana penyakit riyak ini. Nauzubillah.

Memetik tazkirah Ustaz Oemar Mita, ciri-ciri seorang yang ikhlas ini adalah melakukan amalan-amalannya secara exclusive kepada Allah ibarat kita berdagang dengan Allah.

Apa maksud berdagang secara ekslusif dengan Allah?

Maksudnya, setiap amalan khususnya ibadah kita perlulah eksklusif dan bukan untuk dipertontonkan kepada khalayak. Ya memang kadang-kadang kita lihat macam sesebuah syarikat itu membuat lintas langsung bagi sesi sedekah yang dibuat. Mungkin caranya untuk mengajak syarikat-syarikat itu berbuat benda yang sama. Memberi contoh.

Namun dalam konteks individu, kita mestilah eksklusif berdagang dengan Allah, semuanya antara kita dengan Allah. Ia ibarat kita menyimpan segala amalan-amalan kita di gudang-gudang yang banyak dan hanya diketahui oleh kita dan Allah swt sahaja. Dalam gudang-gudang ini sangat tersembunyi.

Semakin disembunyikan segala dagangan kita dijual kepada Allah semakin mahal segala ibadah yang diamalkan. Semakin eksklusif dagangan kita kepada Allah semakin eksklusif Allah berikan perhatian kepada kita. Samalah seperti bila kita ada platinum kad MAS Airline maka kita boleh masuk dalam lounge yang eksklusif di lapangan terbang. Malahan kad platinum MH ni pun tak boleh lawan eksklusifnya Allah sediakan kemudahan kepada kita. Subhanallah.

Jadi indicator ikhlas adalah ketika tersingkirnya perasaan riyak dalam hati kita.

Amalan yang dirahsiakan lebih banyak dari amalan yang dizahirkan. Jadi aku selalu ingat cam ni, kalau orang kata kita ni baik dan bagus, sebenarnya bukan disebabkan kita baik dan bagus, tapi kerana Allah telah sembunyikan segala keaiban kita. 

Sedangkan ya Allah… terlalu banyak keaiban diri yang ada tetapi diselindungi Allah.

Ok harap kita faham ye apa itu ikhlas. Semuanya untuk peringatan diri  ini yang selalu lupa.

Lembah Pantai

No comments:

Softening Brush

 Bismillah. The hectic week has just begun, and I need to slot in my packed time, even 5 minutes, to sharpen my art skill of sketching up an...