Wednesday, February 10, 2010

I, II, III

I

Al-fatihah...Sekali lagi saya dikejutkan dengan kematian bapa anak murid saya Sherhan, orang Sabah. Paling sadis tatkala berita itu sampai sejurus selesai kelas saya semalam. Dia murid yang baik, seawal semester dia akan tiba ke kelas sebelum saya tiba. Banyak membuatkan saya dan rakan-rakan sekelasnya ketawa. Semalam berita kematian bapanya, membuatkan hati saya kagum. Dia kuat dan tabah serta boleh bercakap dengan saya. Malah memohon maaf kepada saya kerana tidak sempat menyampaikan berita itu sendiri kepada saya. Saya tahu, mungkin dia kaget bila mendapat berita tersebut, langsung kepada kawan-kawan tidak diberitakan penyakit apa. Moga arwah bapanya damai bersama-sama orang yang solehin.

II

Malam tadi dapat panggilan abah angkat dari Jitra. Suara gembira menanyakan khabar anakanda angkatnya... Saya tahu kalau pakcik telefon pasti kangen bangat pada anakandanya di Sudan. Saya sudah beberapa kali terlintas mahu menelefoni mereka mahu mengucap rasa gembira serta tahniah atas kebesaran Allah mengurniakan cucu perempuan. Tapi baru terlintas, terfikir-fikir pakcik dulu telefoni saya. Waduh... kok bisa bener telepathy ini. Suara gembira jelas di hujung talian, banyak mencurah kata nasihat serta perjuangan.Gembira anaknya dari Lubnan sudah pulang, kesihatan cucunya di UK sudah kembali baik. Nada sangat ceria. Tenang saya mendengarnya. Saya juga pohon agar mendoakan saya dikejauhan.. Alfun syukran Ustaz Khassim!

III

Waduh... bahasa saya semakin ke"indonesia"an.. penangan KCB dan KCB2. Ingin sekali mencari yang original. Bahasa yang dilontarkan sangat indah, puitis serta tepat pada kondisi setiap adegan.

Cinta adalah kekuatan yang mampu mengubah duri menjadi mawar, mengubah cuka menjadi anggur, mengubah sedih menjadi ria, mengubah amarah menjadi ramah, mengubah musibah jadi muhibah



~KCB~
2302

2 comments:

Cik Yayang said...

Innalillah....
Berturut2 kan berita yg kita dengar..

Ai...dah ada CInta Bertasbih ker? Tak mo ajak org bawah sekali kaa? Teman pn nk gak la menyaksikan kehebatan nya..:-)

fiezarmy said...

ye lah cik yayang...
daripada Dia kita datang, kepada Dia kembali...

tengah cari skrg ni.. xjumpa lagi...
boleh bisa diatur mbak..

Softening Brush

 Bismillah. The hectic week has just begun, and I need to slot in my packed time, even 5 minutes, to sharpen my art skill of sketching up an...