Friday, July 24, 2015

Taqaballahu minkum ya Allah simpanlah amalan kami.

Isi penting Usrati Slot Ikim

Dalam kita beribadat kita perlu ada perasaan apabila meninggalkan Ramadhan iaitu:
A) khauff - kerana perasaan compang campingnya puasa kita puasa alkhawas... puasa mata hati perasaan kita,kaki dan tangan kita
B) ar-raja' - mengapung perasaan Allah menerima walaupun teruknya amalan kita. Dan akhirnya kita berasa segala puasa yg telah amalkan.

Apa ciri-ciri yang makbul amalan kita:

a) kita mudah melakukan kelangsungan amalan yg dibuat pada bulan ramadhan. Contohnya mudahnya kita tutup untuk berpuasa enam. Mudahnya kita untuk buat amalan yg dipraktik semasa bulan ramadhan. Puasa dibulan ramadhan seperti 10bulan dan 6 hari shawal bersamaan dgn satu tahun. Puasa ni tak nampak dan bersifat infiniti. Ada outcome.

b) sifat bersabar, on time, sentiasa ingin menambah amalan yang biasa dibuat, mengaji quran.

Ramadhan adalah tempoh membuat latihan. Kita tak boleh menjadikan apa yg dipraktikkan dlm ramadhan adalah bersungguh2, jika suka bersedekah sedekah dgn bersungguh2.

Jika ada perasaan risau dgn amalan diterima atau tidak adalah sangat bagus untuk sentiasa bermuhasabah setiap hari. Namun apabila muhasabah, jangan terlalu fikir tapi tak buat perubahan.

Apabila setiap latihan yang dibuat sepanjang ramadhan, tidak boleh merasakan sudah cukup apa yang kita lakukan semasa ramadhan.

Ketaatan adalah seauatu yang menyeronokkan sebagai satu biiahnya iaitu membentuk suasana yang menjadikan kita lebih taat. Persekitaran yang terbentuk bukan dibentuk oleh orang lain tetapi dibentuk oleh kita.

Taqabballah - jagalah ia, simpanlah ia untuk dilihat di akhirat.

Amal2 baik yang dibuat oleh kita dlm Rmmadhan namun sangat menakutkan jika apa yang kita buat itu ada perasaan riyak ujub dan bangga maka sia2 lah apa yang dia lalukan. Ganjaran yang diperolehi itu adalah org2 sua'dak iaitu org2 yang bahagia. Ciri org maqbul juga itu adalah org yang suaadak, gembira walau sedikit. Maqbul itu selalu sendiri rasa gembiraa snngat. Makin banyak amal semakin banyak disimpan. Lagi susah untuk dibuat lagi besar ganjaran itu. Jadi apa yh kita buat itu sangat gembira dan puas walausikit bertenaga.

Jadi kita boleh buat, dengan rasa bergembira wllaupun buat2 senyum dnn gembira. Gembira adalah ciri maqbul. Bila kita makin banyak amal, mesti lah kita gembira. jadi bila kita ucapkan taqabballahu minkum minna waminkum taqaballah ya kareeem.

Jadilah anak2 akhirat yang selalu memikirkan apa bekalan perlu dibawa ke sana. Amalan yang terbaik di kalangan kita adalah yang sentiasa konsisten amalan yang dibuat.

Kita bercakap tnntang apakah amalan kita diterima, Rasul bertanya siapakah orang papa kedana dari umatku kepada para sahabat. Maka Abu Bakar adalah org yg tiada wang dan tiada harta. Namun, Rasul menjawab org yg papa apa bila pulang kpd Allah dgn sangat banyak tetapi dia dlm masa sama dia buat fitnah, mengata org, mengambil harta tanpa izin. Di akhirat nanti dosa org kita buat anayia itu dicmmpak2 semua dosa mereka ke muka nya kemudian dia ke dalam neraka jahannam..Nauzubillahiminzalik.

Castle of coconut milk,
Awaiting sunset...tapi mendung tiada  sirna mentari di ufuk senja..

No comments:

Softening Brush

 Bismillah. The hectic week has just begun, and I need to slot in my packed time, even 5 minutes, to sharpen my art skill of sketching up an...