Saturday, June 7, 2008

Daerah itu

Semalam saya bersama adik saya berjalan-jalan ke suatu daerah baru yang dinamakan Putera Mahkota.

Suasana tenang, damai... Jauh daripada hiruk pikuk kota yang menyesakkan. Walaupun perjalanan mengambil masa 1 jam setengah (Memandu dalam kelajuan 60-70km/j)saya merasakan sesuatu yang baru dan akan saya depani tidak lama lagi. Saya tahu itu akan menjadi pasti. Cuma masanya belum tiba lagi. Hati saya meronta-ronta, "kehidupan baru akan bermula". Tidak beerti kehidupan baru itu senang. Tetapi kehidupan baru itu pasti ada mehnah dan tribulasi yang tersendiri pasti saya depani nanti.

Namun apa pun jua tribulasi itu, saya sedaya mungkin cuba mengatasinya. Senang Alhamdulillah, susah pun Alhamdulillah. Dia takkan menguji hambaNya sekira Dia tidak sayang kepada kita. Itu semestinya. Penghijrahan itu pasti berlaku. Ya.. saya akan laluinya.

Namun, saya bersyukur ketika melewati daerah baru itu. Sesuatu yang saya impikan. Cuma harapan dan doa saya panjatkan agar dipermudahkan segala-galanya di daerah itu.
Restu ibu dan ayah menjadikan saya semakin kuat untuk ke daerah itu. Saya tahu daerah itu bukan lah seperti daerah-daerah lain yang sudah utuh dengan namanya, dengan pencapaiannya. Namun yang pasti sayalah hamba yang terpilih ke daerah itu.

Terima kasih kepada sahabat-sahabat saya yang memahami konsep perjuangan dan penghijrahan saya. Merekalah jua salah satu suntikan semangat buat saya. Tanpa mereka hala tuju kami pasti berbeza. Dengan satu keazaman dan satu cita-cita kami bersatu dalam satu arus perjuangan mendidik anak bangsa. Kalian sangat berharga bagi saya. Saya doakan sahabat-sahabat saya sentiasa terpilih dan dipilih dan perjuangan masing-masing. Nilai persahabatan itu sangat saya kagumi.

Terhutang budi kepada Taman Ilmu dan Budi. Banyak mendidik saya dan mendorong 'sesuatu' dalam diri saya. Susah diungkapkan apa? bagaimana? tetapi yang merasai, pasti terasa akan 'sesuatu' itu.

Daerah itu akan ku jejaki....

No comments:

Softening Brush

 Bismillah. The hectic week has just begun, and I need to slot in my packed time, even 5 minutes, to sharpen my art skill of sketching up an...