Sunday, March 9, 2014

Menginjak Usia, Mengingat Mati

Assalamualaikum wbt wrt

Saya kurang pasti sama ada masih adakah kawan-kawan yang masih mengingati blog ini. Terlalu lama saya tinggalkan. Setahun berlalu tanpa berita. 2013 tanpa satu pun posting. Allah... Sebenarnya masih wujud, cuma tiada ruang untuk saya kongsikan dalam blog ini. Kalau diikutkan coretan pengalaman yang terisi 2013 saya pelbagai rasa yang boleh dicoretkan. Namun apa yang boleh saya katakan alhamdulillah walhamdulillah. Lebih selesa bermonolog sendirian di sini, mencoret rasa hati.

Semalam (Sabtu) seluruh Malaysia dan dunia dikejutkan dengan kehilangan MH370 dari KL ke Beijing. Saya tiada apa yang ingin dikongsikan, cuma berdoa agar diberi yang terbaik atas usaha semua pihak bagi membantu mangsa yang terlibat. Manakala awal pagi ini (Ahad) saya diberitakan dengan kematian bapa saudara saya pada pagi tadi. Alhamdulillah jenazah telah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Bukit Keteri usai solat Asar tadi. Arwah adalah Cikgu Mustafa Yunus bekas guru yang telah banyak jasanya dalam dunia pendidikan. Talkin selepas upacara pengebumian menyebut, dan pastinya selalu kita dengar, "Apabila meninggal anak Adam itu hanya 3 perkara yang dibawa adalah anak yang soleh, ilmu yang bermanfaat dan amal jariah". Semoga arwah ditempatkan di kalangan hamba yang beriman amiin.

Buat kita yang masih hidup, masa terlalu singkat untuk dipersia-siakan. Bekalan perlu diperhebatkan. Apa yang kita ada? Apa bekal yang kita ada sudah cukup? Apa yakin akan terang dengan amalan kita di barzarkh nanti? Apa luas taman-taman kita di barzakh nanti? Apa terang tempat pengabadian kita nanti? Sama-sama kita fikir dan audit.

Faqir ilallah,
-fiezarmy-
2014, Mac 09

No comments:

Softening Brush

 Bismillah. The hectic week has just begun, and I need to slot in my packed time, even 5 minutes, to sharpen my art skill of sketching up an...