Thursday, May 7, 2009

Beg Sendat II

Beg itu sudah dibeli.
Masih baru.
Masih utuh.
Masih cantik.
Masih lawa.
Masih boleh diguna.

Bila disumbat-sumbat.
Ia akan jadi sendat.
Padat.
Rapat.
Sendat.

Jadi jua kesendatan beg itu.
Makin lama.
Makin penuh.
Makin banyak.
Makin rimas.
Makin sesak.

Beg itu perlu.
Perlu ruang.
Perlu tempat.
Perlu sudut.
Perlu kosong.

Kalau disumbat.
Beg itu jadi lagi.
Beg itu akan tercabut zipnya.
Beg itu akan terkoyak.

Beg itu masih.
Masih boleh guna..

Ada banyak diluar sana.
Yang buruk.
Yang lusuh.
Yang serabai.
Yang hanyir.
Yang lunyai.

Tapi beg itu masih baik.
Saya sayang beg itu..
Biar ia sendat.
Kadang-kadang perlu.
Diajarnya saya.
Diingatnya saya.
Disindirnya saya.

Saya tahu.
Beg itu masih boleh diguna.
Jimat.
Cermat.
Walaupun sudah sendat.


"Sendat hanya bersifat sementara"

No comments:

Softening Brush

 Bismillah. The hectic week has just begun, and I need to slot in my packed time, even 5 minutes, to sharpen my art skill of sketching up an...