Thursday, March 13, 2008

Mesti ikhlas


Saya keluar dari rumah pagi ini agak kemendungan. Mungkin nak hujan. Mungkin tak. Sambil memanaskan enjin kereta, hati saya terdetik. "Ikhlas..., kenapa mesti ikhlas.."

Sampailah di dalam LRT kepala saya masih memikirkan ikhlas yang ada dalam diri kita. Lihatlah sifat ikhlas ini terlalu halus dan sangat subjektif. Selalu kita dengar, "ye, ye.. saya ikhlas nak bagi ni', boleh nampak ke ikhlas tu? Sebenarnya, perasaan unik ini Allah ciptakan sangat halus. Ia adalah perasaan yang dapat dirasa. Keikhlasan ketika berbicara, keikhlasan ketika memberi, keikhlasan ketika merasa pemberian, keikhlasan ketika bersolat dan sebagainya. Itu hanya kita dan Dia sahaja yang tahu apa yang dirasa ketika itu. Susahkan? Tetapi kita juga tidak boleh bersangka-sangka. Terima sesuatu dengan positif.

Tragedi dalam LRT pagi ini, memang saya terfikir tentang betapa 'individu' ini terlalu ikhlas dalam apa yang telah dilakukannya. Semestinya dia buat yang terbaik untuk kepuasan dirinya. Yang pasti saya rasa dia bukan sengaja tetapi ikhlas melakukan. Dia ikhlas menyebabkan satu gerabak berbau harum pagi tadi... Ini membuatkan saya terfikir biar apa pun orang nak cakap, dia ikhlas melakukan.. hihi.. fikir-fikirkan..



Jangan terlalu mengambil kisah apa orang kata, sebaliknya kita perlu ambil kisah sekiranya kita tidak dilandasan yang betul

No comments:

Softening Brush

 Bismillah. The hectic week has just begun, and I need to slot in my packed time, even 5 minutes, to sharpen my art skill of sketching up an...