Thursday, November 26, 2009

Meja Kampung

Asal perancangan saya bertolak malam semalam (Rabu) tetapi dek kehabisan tiket bas menuju ke utara, saya terpaksa membelasah apa-apa tiket yang ada di Hentian K. Syukurnya hanya ada satu seat untuk saya bagi Bas Etika untuk menuju ke utara. Alhamdulillah. Kemudian terus saya mengisi borang cuti untuk hari Rabu.

Perjalanan semalam sangat panjang, memang tidak dinafikan KL ke Kangar bukannya dekat melainkan naik kapal terbang 50 minit. Tapi kena landing kat Kedah sebab Perlis tiada lapangan terbang.Lapang sasar kapal terbang kertas ada la kat Sungai Batu Pahat. Dulu masa mula-mula saya menetap di Santan sekitar 1992, ada ura-ura mengatakan Santan akan dijadikan lapangan terbang. Mak oiii...habis orang Santan kena pindah. Mana kami semua nak pi... Mujur hanya ura-ura. Sehingga sekarang tiada lagi. Kembali kepada kisah naik bas, saya bertolak pukul 11.30 pagi, tapi keluar dari KL pukul 1.30 petang. Banyak destinasi rupanya Bas Etika ni. Kemudian pabila dah masuk Lebuhraya Utara Selatan, bawak laju semacam (saya rasa mungkin enjin bas dan ekzos bas yang bunyi kuat). Non-stop. Saya tertanya-tanya bila mau berhenti R&R. Langsung terus.

Akhirnya berhenti di R&R Taiping. Baru buka 6 hari. Kami berhenti seketika. Saya tak pasti berapa lama masa diberikan, tapi pemandu bas seolah-olah tidak berganjak dari tempat duduknya. Jam sudah 4.30, berkira-kira jamak ta'akhir. Saya rasa mesti bas takkan berhenti lagi, terus bergergas ke surau perempuan. Saya seorang. Hati gusar kalau kena tinggal. Taiping ke Kangar jauh lagi. Percepatkan ambil wuduk. Tapi hati terbayang-bayang kena tahan lori ayam lepas ni kalau kena tinggal bas. huhuhu...Kemudian sejadah dibentang, takbir diangkat serta bertawakkal sahaja.

Usai solat saya melulu lipat sejadah, buat apa yang patut pakai kasut keluar dari surau. Masa keluar serentak di surau lelaki ada penumpang lelaki menaiki bas yang sama. Fuh....alhamdulillah. Nasib lagi. Saya lihat penumpang masih berbaki di bawah. Saya sempat membeli buah untuk mengalas perut. Kemudian naik semula bas tersebut. Jangkaan saya tepat. Tiada lagi tempat yang diberhenti terus lajak ke susur ke Sungai Petani, menurunkan penumpang dan terus dan terus ke AS. Fikir saya pasti tiba di Kangar sudah Isya'.

Akhirnya 8.30 malam baru sampai nunnn stesen jauh di utara Malaysia. Sembilan jam. Lenguh pinggang cek. Setiba di rumah mak sudah menanti dengan senyuman. Saya lakukan apa yang patut terus bersiap siaga untuk bersantap. Inilah saat-saat yang terbayang dari dalam bas... sedap! suap bersuap.. Alhamdulillah. Dalam pukul 11 malam adik saya yang berkursus di Sg. Petani pulang bersama Laksa Teluk Kechai. Aduii... Kecur ayaq liuq. Terus semangkuk jadi santapan.

Dan hari ini alhamdulillah, ayah mak, adik dan saya bersama-sama berpuasa sunat wukuf di Arafah. Ya Allah.... ku syukuri nikmatMu... nikmat tinggal di Santan...

Kepada semua sahabat-handai saya, Selamat Hari Raya Eid Adha ya.

Semoga kita sentiasa memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail a.s serta pengorbanan wanita-wanita hebat Siti Hajar dan Sarah. Labaikallahuma labaiik..! Hati bergurindam kerna rindu terkenang Tanah Suci..